A globális szállítási iparban egyszerű képlet érvényesült 2024-ben. A kereskedelem élénk maradt, különösen az elektronikus áruházak és piacterek forgalomnövekedésének köszönhetően, miközben a tengeri és a légi szállítási kapacitások nem bővültek jelentősen. A gazdaság alapszabálya szerint ezzel a fuvarozóknak kellett jól járniuk.
Az üzleti környezet kiszámíthatatlanságának éve volt 2024, ami a tengeri és a légi árufuvarozási díjak jelentős emelkedéséhez vezetett – írt a Transport Intelligence (Ti) a világ egyik legnagyobb logisztikai információszolgáltató vállalata friss jelentésében. A bonyolult piaci tényezők miatt nehéz megjósolni a jövőbeli tendenciákat – vélik a piackutató cég szakértői a The Loadstar logisztikai hírportál tudósítása szerint.
A tengeri szállítási díjak bőven a januári szint felett vannak, és a Ti adatai szerint nem várható, hogy hamarosan a geopolitikai feszültségek okozta válság előtti szintre csökkennek. Ezen belül a Vörös tengeren kialakult szűk keresztmetszetet kell kiemelni, ami Afrika megkerülésére kényszeríti a konténerszállító hajókat.
„Mindez az idei év nyerteseivé tette a világ óceánjainak fuvarozó vállalatait – mondta a The Loadstar podcastjában Peter Sand, a Xeneta elemzőközpont vezető elemzője. – A veszteségeket okozó tarifák időszaka után – amit a szállítási forgalom 2022–2023-as visszaesése okozott – egy csapásra álomszerű kilátások nyíltak meg előttük.”
Stabilizálódhatnak az árak a következő hónapokban
A Ti Market Sentiment Index hangulatmutatója azt jelzi, hogy a szállítási-logisztikai ágazat szereplői szerint némi drágulást fog hozni a tarifákban 2024 utolsó negyedéve, amikor elkészül majd a végső elszámolás az idei évről. Még nincs nagyon messze a legutóbbi erőteljes árkorrekció, ám ami a jövőt illeti, viszonylag stabil árak várhatók a következő negyedévekben – vélik a Ti elemzői.
A november a hangulatindex 5,6 pontos csökkenését hozta októberhez képest. Ezzel folytatódott a nyári csúcs után kezdődött lemorzsolódás. Negyedéves összehasonlításban 54,6 pontot veszített értékéből a mutató. Ennek hátteréről szólva világnyelven fogalmaznak a szakértők. E szerint a „jobb beszállítóilánc-dinamika” és a „változó keresleti minták” állnak az árcsökkenés hátterében.
Eközben történt némi változás a kínálati oldalon is. A harmadik negyedévben a hajózási szállítási kapacitás 4,9 százalékkal nőtt, ám a teherhajóflották egy kicsit sem mutatták a jeleit annak, hogy hajóik a kikötőkben rostokolnának. A Szuezi-csatorna megkerülése elnyelte a pluszkapacitást.
Az erős időszak után gyenge jöhet, ha kitör a kereskedelmi háború
Egyértelmű növekedést hozott 2024 a szállítási ágazatban – állapítja meg a Ti. A konténerek szállításának mennyisége 8,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben 2023 július-szeptemberéhez képest. Ezen belül Észak-Amerika vitte a prímet 18,2 százalékos plusszal. Eközben az európai gazdaság gyengélkedése miatt az öreg kontinens export-import kapcsolatai Ázsiával halványan alakultak.
A légi szállítás szokatlan tempóban fejlődött 2024-ben. A nagy ugrás éles kontrasztban van azzal a folyamatos növekedéssel, ami az elmúlt éveket jellemezte. Azt persze meg kell jegyezni, hogy a különböző irányokban, szállítási kapcsolatokban eltérően alakultak a légi fuvarozási kapcsolatok. A Kína–Észak-Amerika irány bővülhetett a legnagyobb mértékben, miután a fogyasztók rákaptak arra, hogy a két óriási online piactéren, a Temun és a Sheinen shoppingoljanak.
A harmadik negyedévben az odautak szállítási tarifái hónapról hónapra közel hat százalékkal emelkedtek, miközben a visszautakon 3,7 százalékos volt a növekedés. Negyedéves összehasonlításban 8,8 százalék volt a drágulás az oda- és 2,7 százalék a visszautakon. Éves összevetésben 4,7 százalék és 3,2 százalék volt ez a két mutató.
Néhány sajátos tényező mozgatta ezt a folyamatot – írták jelentésükben a Ti szakértői főként az online kereskedők megugrott keresletére célozva. Emellett az időhöz kötött fuvarok egy része átterelődött a megnőtt tengeri útvonalról a légi szállításba.
Amennyiben azonban az amerikai kormányváltás nyomán kisebb-nagyobb intenzitású kereskedelmi háború tör ki a világpiacon, az lefékezheti a nemzetközi kereskedelmet. Így újra nehéz idők jöhetnek a világ szállítási iparában is.