Elég sötétnek látszanak a szállítási szakma jövő évi kilátásai

A szakértők egyre inkább a 2025-ös előrejelzésekre vetik vigyázó tekintetüket, és ami a fuvarozási, szállítmányozási ágazatot illeti nem túl rózsásak a kilátások. Csak az üzemanyagárakat befolyásoló olajpiacon látszanak kedvező előjelek.

Új éra kezdődött azzal, hogy a geopolitikai feszültségek mindennapivá váltak a világon – mondta egyebek mellett a következő egy év kilátásait elemezve Marc Franklin, a Manulife Investment Management befektetési vállalat szakértője a CNBC-nek adott videóinterjújában. A nagy tendenciák mellett vannak kisebb változások is, amelyek nem jó hírek a szállítási szakma cégeinek.

Az egyik a dokkmunkások sztrájkjával kapcsolatos. Az USA keleti és déli partján kezdődött munkabeszüntetést ugyan 100 napra felfüggesztették, ám a következményei előre láthatóak. A dokkmunkások hat évre hetvenszázalékos béremelést értek el. A kikötők az ebből fakadó pluszköltségüket át fogják hárítani a fuvarozókra és a szállítmányozókra.

Ez a jövő évtől kezdve nyilvánvalóan nyomást fog gyakorolni a nyereségrátájukra. Emellett nem szabad figyelmen kívül hagynunk a rövid távon érvényesülő geopolitikai kockázatok növekedését. Egy ideje elszenvedi az ágazat a vörös-tengeri hajózási útvonalak használatának korlátozását. Ez a helyzet következő hónapokban rosszabbá válhat.

A világ a korábbinál még kevésbé biztonságos hellyé vált

Az Iránt érintő feszültségek miatt a tengeri fuvarozó vállalatok hajói még nagyobb kerülőkre kényszerülhetnek, még távolabbra kerülve megszokott útjaiktól. Így hosszabb úton juttathatják el az árukat a kiindulási és a végpontok között, ami szintén növeli a költségeiket.

Ha befektetési eszközként tekintünk a tőzsdén jegyezett cégekre, akkor fel kell tennünk a kérdést, hogy milyen eszközosztályokról mondhatjuk el, hogy mentesek a geopolitikai feszültségekből adódó kockázati prémiumtól. A rövid válasz lényegében az, hogy egyikről sem. Sem a nyersanyagokról, sem az árukról, sem az azokat szállító cégekről.

Az egyetlen befektetési eszköz, amit nem érintenek a geopolitikai feszültségek, az arany.

Mindezt figyelembe véve a szakértő szerint elmondhatjuk, hogy a küszöbén állunk egy új érának, amelyben a hagyományos ellátási láncokat, kereskedelmi tevékenységet folyamatosan fenyegetik a geopolitikai feszültségek, a lappangó konfliktusok kirobbanása. Immáron nem igazak a megszokott forgatókönyvek az áruszállításra vonatkozóan. A fuvarozó cégek nagyon érzékenyen reagálnak a geopolitikai bizonytalanságokra.

Más a hosszú és a rövid távú olajpiaci látkép

Ami az üzemanyagárakat befolyásoló olajpiacot illeti, ezzel kapcsolatban a következő 12 hónapra előretekintve viszonylag nyugodt perspektívát láthatunk. Ezt az magyarázza, hogy az olajpiaci befektetők túlkínálatra számítanak 2025-ben. Részben fokozatosan kifutnak az OPEC+ kitermelési korlátozásai, részben a olajpala-bányászatnak köszönhetően várhatóan tovább nő az USA szárazföldi olajkitermelése.

Eközben vannak jelei a kereslet puhulásának főként Kína esetén, de más olyan térségekben is, amelyek máskor jelentős olajfogyasztásukkal növelik a fekete arany felhasználását.

Ugyanakkor a jelenlegi közel-keleti feszültségek késleltetik a kedvezőbb feltételek megjelenését. Ehhez járul, hogy Joe Biden, az Egyesült Államok elnöke gyakorlatilag elismerte, hogy zárt ajtók mögött tárgyalnak Izraellel az október eleji iráni rakétatámadásra adható megtorló lépésekről. Szóba kerülhet az iráni olaj-infrastruktúra támadása is. Mindez egyelőre háttérbe szorítja a jövő évi nyugodtabb olajpiaci várakozásokat.

Amennyiben érdekli kedvező árazású raktározási és/vagy fulfillment szolgáltatásunk, kérjük, hogy keresse munkatársainkat a megadott elérhetőségeken vagy egyszerűen írjon egy e-mailt ide sales@logmaster.eu !