Pánikszerűen szigorították az Európa és Észak-Amerika közti légi szállítások feltételeit

Az Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Hatósága (TSA) és kanadai társa, a Transport Canada egyeztetés és figyelmeztetés nélkül, már-már pánikszerűen megszigorította az európai országokból és a volt szovjet tagköztársaságokból indított légi szállítmányok fogadásának feltételeit országaikban – derült ki az AirCargo News hírportál cikkéből.

Bár indoklást nem mellékeltek a döntésekhez bizonyára nem véletlen, hogy az intézkedést nem sokkal azt követően hozták, hogy az európai csomagszállító hálózatban két küldemény kigyulladt. Elképzelhető a beléjük rejtett gyújtószerkezet aktiválódása okozta tüzet. A német hatóságok szerint legalábbis szándékos gyújtogatásról van szó az európai logisztikai hálózat károsításának céljával.

A TSA ez év augusztus 20-án szigorította a légi fuvarozásban érkező áruk biztonsági feltételeit (cargo security directive 1544-24-02) – derült ki abból az összefoglalóból, amit a Magyarországi Szállítmányozók Szövetsége készített az új szabályokról. Kanada illetékes hatósága augusztus 29-én követte az USA intézkedését.

A szigorítás szerint a szállítmányozóknak USA esetén 2024. május 22., Kanada esetén május 31. előtt már üzleti kapcsolatban kellett állniuk megbízójukkal. Az USA esetén a május 22. és augusztus 20., Kanada esetén a május 31. és augusztus 29. közötti időszak alatt legalább hat légi szállítást kellett megbízójuk megrendelésre lebonyolítaniuk.

Ez alól csak akkor lehet kivételt tenni, ha a légi fuvarozás „ismert szállító” részére történik (lásd az EU Bizottság 2021. február 18-ai 2021/255-ös számú végrehajtási rendeletét a 2015/1998-as rendelet módosításáról). Ha ezek a feltételek nem teljesülnek, akkor nem indítható az áru az USA-ba vagy Kanadába. Ha mégis el akarnák indítani, akkor a fogadó hatóságok embargó alá helyezik.

Azoktól a vállalatoktól, amelyek teljesítik a feltételeket, olyan új információkat kell kérniük a szállítmányozónak, amelyeket eddig nem kellett. Például el kell kérniük a feladó és a címzett IP-címét.

Az ügyben megszólalt az európai szállítmányozó és logisztikai cégek szakmai szervezete (European Association for Forwarding, Transport, Logistics and Customs Services, CLECAT) is. A szervezet felhívta a figyelmet arra, hogy a fokozott biztonsági irányelvek teljesítése komoly logisztikai kihívást támaszt a szállítási ágazat cégeivel szemben. Emellett kifogásolta a kommunikáció hiányát és a változások hirtelen bevezetését.

A CLECAT szerint az új biztonsági követelmények szükségtelenül nagy terhet rónak a légi árufuvarozási ágazatra, különösen a nemzetközi szállítmányok jelentős részét kezelő szállítmányozókra – derült ki a szakmai szervezet hírleveléből.

Mindezek kapcsán szorgalmazzák az adatszolgáltatási követelmények harmonizálását és a rakományt megelőző előzetes rakományinformációs programok (PLACI) globális szabványosítását.