Ma már a vásárlók több mint háromnegyede figyelembe veszi az áru-visszaküldési lehetőségeket, amikor eldönti, melyik kiskereskedőnél költi el a pénzét. Ez bosszúság lehet a boltosoknak, de hozhat némi pénzt a szállítók konyhájára. Az erős bevásárlási szezon után hasonlóan erős „Returnary” hónapra számítanak a szakértők.
Az 2024-es bevásárlási szezon erősen indult az Egyesült Államokban is, és a szakértők arra számítanak, hogy a fogyasztói költések idén rekordot érnek el. A megvásárolt termékek egy részét, ahogy az lenni szokott, a vásárlók visszaküldik a feladónak – írta a CNBC a szállítási iparnak is egyre komolyabb üzletet jelentő „returnről” szóló cikkében.
Az óév decembere a shoppingolás csúcsidőszaka, amit közvetlenül követ az új év első hónapja, ami a visszaküldések legerősebb időszaka. Ezért az angol January szót megforgatva a szakértők ezt a pár hetet Returnarynak becézik. Az USA-ban a vásárlók 2024-ben az eladott áruk 17 százalékát küldték vissza a boltokba és az áruházakba.
Ennek értéke 890 milliárd dollár volt – derült ki az ottani kiskereskedelmi szövetség (National Retail Federation, NRF) adataiból. Ez Magyarország éves GDP-jenek majdnem négy és félszerese. A return értéke és aránya érezhetően nagyobb volt, mint a 2023-ban. Akkor az eladott áruk 15 százaléka került vissza a feladóhoz 743 milliárd dollár értékben.
A január abban különbözik a többi hónaptól, hogy az átlagosnál jóval nagyobb arányban részesedik az éves visszaküldésekből. Magyarán a 17 százaléknál várhatóan jóval nagyobb lesz a Returnary hónap részesedése, ami megdolgoztatja a kiskereskedőket és szállító partnereiket.
A boltosoknak komoly fejfájást okoz a return
Az ideális az lenne, ha csökkennének a visszaküldések, ám a valóság úgy fest, hogy erre nem igazán számíthatunk – mondta Amena Ali, a returnszolgáltatásokat kínáló Optoro vállalat vezérigazgatója. Nem véletlen, hogy ehhez a céghez hasonlóan számos vállalkozás jött létre azzal a profillal, hogy átvegye a return kezelését a kiskereskedőktől.
A koronavírus-járvány alatt nem csupán az online vásárlások váltak sokak azóta is megőrzött szokásává, hanem ezek kedvező visszaküldési lehetőségei is. Létrejött az a viselkedés, amelyben a vevő valójában álvevő, mert nincs szándékában megtartani az árut, amit az interneten megrendel.
A webáruházak ügyfeleinek közel kétharmada viteti házhoz a kiszemelt terméket több színben vagy méretben, hogy utólag döntse el, melyiket tartja meg. A többi megy vissza a feladóhoz. Ennek a szokásnak a „bracketing” (zárójelbe tétel) a beceneve.
Ennél is magasabb, 69 százalék azoknak az aránya, akik a „wardrobing” (gardróbozás) szokását vették fel – derült ki az Optoro tapasztalataiból. Közel negyedével nőtt az ilyen típusú return 2024-ben 2023-hoz képest.
A vevők majdnem fele „megrögzött” visszaküldő
Főként ez a két szokás magyarázza, hogy a vásárlók 46 százaléka havonta több árut is visszaküld a webáruházakba. Ezek száma 29 százalékkal nőtt 2024-ben 2023-hoz képest az Optoro gyakorlatában.
És ez bizony sokba fáj a kiskereskedőknek. Ez az oka, hogy a „reverse logistics” önálló fogalma alatt kezelik a problémát – mondta David Sobie, a visszaküldésekkel kapcsolatos logisztikai szolgáltatásokra szakosodott Happy Returns vezérigazgatója.
Az Optoro számításai szerint a kiskereskedőknek átlagosan az eladott áru árának 30 százalékába került, ha azt visszaküldik nekik. Miután az esetek jelentős részében a termék nem kerül vissza a boltok virtuális vagy valós polcaira, a return lyukat üt a vállalatok fenntarthatósági vállalásain.
A visszakerült árut újra kell csomagolni, raktározni, eladni – esetenként exportálni –, feltéve persze, hogy visszakerül az áruk nagy körforgásába. A visszaküldött termékek sokszor végzik a szemétlerakókban és a csomagolásuknak csak 54 százalékát hasznosították újra 2018-ban. (Ez az utolsó év amelyben az USA környezetvédelmi minisztériuma adatokat gyűjtött erről.)
Az Optoro szerint 2023-ban 3,8 milliárd kilogramm hulladék keletkezett a visszaküldésekből. Tonnában számolva persze kevesebbnek tűnne, de el lehet képzeni, hogy a néhány deka súlyú ruhákból mennyi kellett ennek a mennyiségnek az összehozásához.
Szigorítják a visszaküldés szabályait, halvány eredménnyel
A kiskereskedők próbálják nehezíteni a returnt. A Happy Returns felmérése szerint például a boltosok több mint négyötöde rövidítette azt az időszakot, ami a visszaküldésre rendelkezésre áll, és díjat kezdett szedni az ismétlődő visszaküldések után. A cégvezetők beszámolója szerint egyik fontos céljuk 2025-ben, hogy visszaszorítsák a visszaküldések miatt keletkező raktározási és szállítási költségeket.
A legnagyobb vállalatok, élükön az olyanokkal, mint az Amazon és a Target azt is megengedik egy bizonyos határig, hogy a vásárló megtartsa a visszaküldendő terméket anélkül, hogy kifizetné az árát. Ezt a módszert a kiskereskedők 33 százaléka alkalmazza. További lehetőség, hogy használt cikként adják el a visszaküldött árukat. Számos kifejezetten erre szakosodott webáruház jött létre az elmúlt években.
Ugyanakkor a kereskedőknek és logisztikai szolgáltatóiknak azzal kell számolniuk, hogy a return beépült a fogyasztói magatartásokba. Ez különösen igaz a fiatalabbakra, az 1980 és 2010 között született millenniumi és Z generáció tagjaira.
Az NRF felméréséből az derült ki, hogy az interneten vásárlók 76 százaléka figyelembe veszi a webáruházak returnpolitikáját is, amikor eldönti, melyiküktől vásárol. A GoDaddy internetes tárhelyszolgáltató 1500 fős mintán végzett vizsgálata ennél kicsit nagyobb arányt, 77 százalékot hozott ki erre a magatartásra.
logMASter visszaszállítási szolgáltatás
minden olyan ügyfél számára, aki igénybe veszi a fulfillment szolgáltatásainkat
A logMASter teljes körű visszaküldési szolgáltatást kínál a logMASter fulfillment szolgáltatási csomagját igénybe vevő ügyfeleinek. Teljes körű logisztikai B2C szolgáltatásokat nyújtunk igényes kiskereskedelmi ügyfeleinknek, beleértve a visszáru kezelést is. A vevő közvetlenül nálunk rendelheti meg a visszaszállítást, így mi másnap átvesszük a terméket, és ügyfeleink igényei szerint biztosítjuk a visszaküldött termék szortírozását. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy egyablakos, teljes körű szolgáltatást nyújtsunk B2C kiskereskedelmi partnereinknek.