Mit használhatnának fosszilis üzemanyagok helyett a teherhajók? – teszik fel a kérdést a szakértők, és egyelőre nem találtak reális alternatívát. Ezért előtérbe került egy köztes megoldás.
Véget ért a konténerszállító hajózás vidám flörtölése a metanollal, mint olyan üzemanyaggal, amely zöld eljárással is előállítható és helyettesíthetné a teherhajók fosszilis üzemanyagait – idézte a The Loadstar logisztikai és szállítmányozási hírportál a DNV Maritime tanácsadó cég augusztus végén napvilágot látott jelentését.
A tengeri áruszállítás dekarbonizációja lelassult. Jelenleg a világ óceánjait járó teherhajók 93 százalékát továbbra is hagyományos üzemanyagokat elégető motorok hajtják – mondta Knut Ørbeck-Nilssen, a DNV Maritime vezérigazgatója. Hogy ennek mi az oka, azt bárki könnyen beláthatja atomfizikusi diploma nélkül is.
„Ha megnézzük, hogy mibe kerül egy olyan új hajó építése manapság, amelyet alternatív üzemanyag hajt, vagy hogy mennyibe fáj átalakítani egy hajót az újfajta meghajtásra, akkor nagyon egyértelműen láthatjuk, hogy ez bizony igen költséges mulatság” – mondta a cégvezető. Ráadásul nehéz szabad hajóépítései vagy -felújítási területet találni, ami megdobta ezeknek is az árát.
Sehol sem tart a metanolgyártás fejlesztése
Nagy reményeket fűztek a szakértők a metanolhoz, amelyet megújuló energiaforrások felhasználásával is elő lehet állítani, ám Ørbeck-Nilssennek van egy nagyon rossz híre ezzel kapcsolatban. A metanolgyártási létesítmények építésének 70 százalékáról még nem hozták meg a végső befektetői döntést.
Az egyik cég, amely erősen szemezett az újfajta üzemanyaggal, a Maersk volt, ám a dánok hátra harcot csináltak az utóbbi időben. A DNV vezetője ezt a helyzetet jellemezte úgy, hogy véget értek a metanol hódításával kapcsolatos „mézes hetek”. Az tengeri szállítási ágazat néhány nagyvállalata visszalépett a metanol támogatásától, ami természetesen a kisebb cégeket hasonló lépésre sarkallja.
Az új lehetőség, amit a DNV kiemelendőnek tart, a hajófedélzeti szén-dioxid-leválasztás. A szakkifejezés magyarán azt jelenti, hogy az elégetett üzemanyag kipufogógázában lévő szén-dioxid egy részét kivonják a gázból, mielőtt a levegőbe kerül. Számos ilyen rendszer kapható a piacon, amelyek azt ígérik, hogy az üvegház hatású gáz legalább 20 százalékát kivonhatják a forgalomból
Nem lesz olcsó mulatság a szén-dioxid megkötése
A gond az, hogy ezek a rendszerek is energiát fogyasztanak. Így áruk és az üzemeltetésük költsége megdobja a teherhajók használatával járó kiadásokat. Az legalább jó hír, hogy a kivont gáz fogadására képes részlegek a kikötők egy részében létrejöhetnek. Ørbeck-Nilssen szerint kutatásuk azt mutatja, hogy a környezetvédelemnek ez a módszere jelentősen hozzájárulhat a tengeri teherszállítás dekarbonizálásához.
Csökkentheti a nyomást a fuvarozó cégeken a karbonsemleges üzemanyagok használatára, amelyek egész egyszerűen nem állnak rendelkezésre és nem látszik, hogy mikor lesznek elérhetők. A hajófedélzeti szén-dioxid-leválasztás költsége azonban meg fogja dobni a szállítási kiadásokat, méghozzá nem is kicsivel.
A DNV Maritime számításai szerint 91-112 százalékos szállításidíj-emelkedés várható. A kétszeres ugrás a költségekben nyilvánvalóan nem olyan tétel, amelyet a vállalatok lenyelhetnek. Magyarán kénytelenek lesznek áthárítani ügyfeleikre.