A szállítmányozásra is igaz mindaz, ami minden vállalatra: a költségek csökkentése soha el nem múló feladata a cégek vezetőségének. Ha sorra vesszük mire kell figyelni a költségekkel kapcsolatban, akkor az a legfeltűnőbb, hogy az elmúlt évek egy sor új terhet hoztak.
A szállítással, logisztikával foglakozó cégek közvetlen költségeit a szállítási ügynökségek, a tengeri, légi, vasúti és közúti fuvarozó cégek és az önálló raktározási partnerek alkotják. Ők azok, akik egy szállítmányozó cég költséglistáján mindig szerepelni fognak – írta az Ifa.com hírportál, a költségcsökkentés örök problémájával foglalkozó cikkében.
Nem újdonság, hogy a szállítmányozóknak számolniuk kell ügyfeleik raktárkészletének fenntartási költségeivel. Ezt a költséget nyilván továbbterhelik ügyfeleikre, miközben igyekeznek a tároláson kívül más hozzáadott szolgáltatásokat is végezni számukra. Viszonylag új szolgáltatás pl. az úgynevezett “reverse logistic” azaz a visszárú-logisztika. Ez egy néha meglepően bonyolult logisztikai tevékenység, amely a visszaküldött áruk minősítésétől, a hulladék mentesítésen vagy a termék újracsomagolásán keresztül egészen az újrafelhasználásra visszaforgatott áruk szállítmányozásáig terjedhet.
Az új kiadások sorában első helyen az új technológiák vásárlásának, telepítésének és üzemeltetésének költségei állnak. Ezen belül külön feladvány a gépi és a humán erőforrások megfelelő kombinációja, mert az új technológiák csak részben csökkentik a munkaerőigényt. Az új technológiák sokszor újfajta szaktudású alkalmazottak foglalkoztatását feltételezik. Egyre fontosabb tényezővé válik a dolgozók képzése, a megfelelő munkakörülmények megteremtése, és olyan a természetbeni juttatások nyújtása, amelyek a személyi jellegű ráfordításokat hatékonyabbá teszik.
Újdonság, hogy ki kell találni hogyan tudnak együttműködni az okos gépek és a nem minden esetben hozzájuk hasonlóan okos vagy legalábbis emberi gyengeségeikkel küszködő alkalmazottak.
A raktározás költségeivel kapcsolatban van néhány alapvető figyelmeztető jel, ami előre jelzi a később sokba kerülő bajok megjelenését. Egyszerű dolgokról van szó. Például ha a rakodási helyek vagy a ki- és bejáratok közelében heverő lévő árut látunk, az a szervezetlenség biztos jele. A szokatlan vagy elvesző számláknak azonnal be kell indítaniuk a riadócsengőt. Ugyanez a helyzet azzal, ha a szállítási és a raktározási adatok nincsenek összhangban egymással. Az ügyfél könnyen felismerheti a szállítmányozó felkészületlenségét és technológiai elmarását az ilyen hibák előfordulása esetén. Egy “olcsó”, de felkészületlen logisztikai szolgáltató a termék értékesítésében súlyos veszteségeket okozhat.
A szállítási költségek csökkentését a modern technológia támogatja. Például a GPS-alapú útvonaltervezés segít elkerülni a forgalmi akadályokat, és az azokkal járó időveszteséget. Ugyanez a helyzet a gyűjtő járatok úti céljainak optimális tervezésével.
Ez nem jelenti azt, hogy a régi szabályok idejétmúlttá váltak volna. Csak egy példa a teherautó-sofőrök kondiciójának fenntartása, amin nem szabad spórolni. Kutatások szerint ha a teherautó vezetője 20 órán át talpon van, az olyan teljesítményromlást eredményez, mintha 0,08 százalék lenne a véralkoholszintje. A kevesebb mint öt óra alvás kétszeresére növeli a baleset kockázatát.
Korábbi cikkeink a témában: