Katonai hasonlattal élve a légi és a tengeri szállításban „menetből kel át” a 2024-es és a 2025-ös évet elválasztó határon a szállítási ipar, miközben a legfontosabb vasúti kapcsolatot Kína és Európa között Oroszországon át nem használják ki a megrendelők.
A világgazdaság feldolgozóiparának és szolgáltatási szektorának kompozit beszerzőimenedzser-indexe három hónapos csúcsra emelkedett novemberben. Ez arra utal, hogy 2024-ben meglesz az OECD előrejelzésében szereplő 3,2 százalékos GDP-növekedés – derült ki partnerünk, a Dimerco szállítmányozási cég 2025 elejére vonatkozó előrejelzéséből.
A globális gazdaság élén az Egyesült Államok menetel, amelynek gazdasági növekedése 2,7 százalékos tempóval 2022 áprilisa óta nem látott szökkenést produkálhat. Európában némi visszaesés várható a politikai bizonytalanság, mármint a franciaországi kisebbségi kormányok nehézségei és a Németországban 2025 februárjában várható parlamenti választások miatt.
Japán és Ausztrália gazdasága minimális mértékben bővülhet, miközben India gazdasági teljesítménye továbbra is felülmúlja a BRIC néven számon tartott országokét. Kínában novemberben öthavi csúcsra gyorsult a GDP növekedése, ami a kormány gazdaságélénkítő lépéseinek és az export bővülésének volt köszönhető.
Áremelkedés jön a légi szállításban, nem is kicsi
A légi szállítási vállalatok tízszázalékos tarifaemelést jelentettek be 2025-re szerződéses áraikban. Ez az interkontinentális és az Ázsián belüli járataikra is vonatkozik. Ezzel együtt a még mindig alacsonyabbak az árak, mint 2023-ban. Az Ázsia–USA forgalomban bizonytalanságot okoz, hogy az új amerikai elnök, Donald Trump kormánya miként akarja emelni az USA-ba irányuló import vámjait.
Érdekesség, hogy miközben politikai és katonai feszültség terheli Kína és Tajvan viszonyát, 2025 várhatóan kereskedelmi kapcsolataik erősödését hozza. Ezt önmagában indokolja közelségük, a gyakori repülőjáratok, illetve Tajvan erőteljes félvezető- és elektronikaitermék-exportja. A korábbinál több részegységet fognak Kínából a szigetországba vinni összeszerelésre, hogy elkerüljék az amerikai büntetővámokat.
„December közepétől kezdve felpörgött a fogyasztói termékek szállítási mennyisége a világkereskedelemben. Ez eleve szokatlan, ráadásul a 2025-ben korán, január 28-án kezdődő kínai holdújévi pihenőidőszak miatt tovább folytatódhat az év első hónapjában is” – mondta Kathy Liu, a Dimerco globális értékesítéssel és marketinggel foglalkozó elnökhelyettese.
A megrendelők elkerülték a szokásos november-decemberi e-kereskedelmi csúcsidőszakot. Ez arra utal, hogy jobban optimalizálják logisztikai tevékenységüket. Ez az új trend folytatódhat 2025-ben is. Ami a januárt illeti, továbbra is pörgeti a szállításokat a Kína–USA viszonyban, hogy a cégek készleteznek a várható vámemelések előtt. Ez teszteli a légi szállítási kapacitásokat.
A tengeri szállítás volumene 2024 végére meghaladhatja a 2022-es szintet
A tengeri szállításban két kritikus dátumra figyeltek a szakértők: január 15-ére és 20-ára. Az előbbi az USA-ban október elején felfüggesztett dokkmunkássztrájk újrakezdésének határideje volt, ha a munkaadók és a munkavállalók addig nem tudtak volna megállapodni a munkabeszüntetés elkerülésének feltételeiről. A szakszervezetek fő követelése az, hogy ne automatizálják a dokkmunkások feladatainak ellátását. Időközben a tárgyalások lezárultak. (Korábbi cikkünk a témában itt olvasható.)
A másik dátum Donald Trump beiktatásának napja. Ezt követően láthat neki az új amerikai adminisztráció az új elnök választási vámemelési ígéreteinek teljesítéséhez. Összességében a Global Port Tracker mutató azt jelzi előre, hogy 2024-ben 25,6 millió TEU lehet a világon szállított áruk mennyisége. Ez 14,8 százalékkal magasabb a 2023-as adatnál és meghaladja a 2022-es 25,5 millió TEU-t is.
A tengeri fuvarozó vállalatok igyekeznek magasan tartani a spot tarifákat, hogy támaszt adjanak a hosszú távú szállítási áraknak is. Bizonytalansági tényező az eurozóna gazdaságának alakulása és a várakozások a Szuezi-csatornán áthaladó forgalommal kapcsolatban. Mindkettő nyomást gyakorolhat a tengeri szállítási tarifákra.
Ezt megelőzően januárban a vámemelési várakozások és a korai kínai holdújév jelent felhajtó erőt – derült ki Alvin Fuh, a Dimerco óceáni szállításokkal foglalkozó elnökhelyettesének szavaiból.
Eközben a Kína–Európa vasúti szállítás Oroszországon keresztül gyengén muzsikált. Az ázsiai ország központi és északi régióiból induló járatok iránti kereslet halvány volt. Az oroszok bővítették ellenőrzéseik spektrumát. Még decemberben is volt szabad szállítási kapacitás. A legrövidebb fuvarozási idő a Yiwu–Duisburg útvonalon 15 nap, a leghosszabb a Csengcsou–Belgrád vonalon 28 nap volt. Társaságunk Chengdu és Hszian platformokról átlagosan 21 nap alatt juttatja el ügyfeleink gyűjtő szállítmányait Budapestre. A vasúti forgalom Oroszországon keresztül jelenleg transzparensen nyomon követhető, fennakadások már nincsenek.