Kínát és Európát két vasútvonal köti össze. Az egyik Oroszországon át halad, a másik dél felé Kazahsztánon át Kaszpi-tengeri átrakodással Georgia egyik fekete-tengeri kikötőjébe vezet. A török vasutak fejlesztésével meg lehetne spórolni a konténerek második tengeri átrakodását.
Kína érdeklődik a törökországi vasúti fejlesztések iránt – mondta A. Burak Daglioglu, a török befektetési lehetőségeket promotáló állami ügynökség elnöke az SCMP szakportál tudósítása szerint. Ha létrejönne a gyors vasúti összeköttetés az ország keleti és nyugati vége között, akkor a Kína–Európa szárazföldi szállítási kapcsolatban a déli útvonal a mostaninál reálisabb alternatívája lehetne a Szibériát átszelő északi iránynak.
A török tervek ambiciózusak. Szerepel bennük az ország vasútvonalainak villamosítása, új belföldi útvonalak építése, egy új híd Isztambulnál Ázsia és Európa között, illetve egy gyorsvasút építése Ankara és Isztambul között. Mindez böhöm sok pénzbe kerülne. A szakértők 60 milliárd dollárra teszik a költségeket, ami Magyarország éves GDP-jének harminc százaléka.
Daglioglu megemlítette a CRRC Zhuzhou Electric Locomotive vállalatot, amelynek már van egy üzeme Törökországban és nemrégiben debütált vasútfejlesztőként első projektjével, Isztambul leggyorsabb metróvonalával. Ez a cég rárepülne a felszíni vasúti fejlesztésekre is, ám további jelentkezőket is várnak a hamarosan induló tendereztetésen.
A lehetőségek óriásiak a török kormány szerint
„Érdeklődnek a projektek iránt” – mondta a beruházási lehetőségeket promotáló szervezet feje a hongkongi Asian Financial Forumon a kínai cégre utalva. Dalioglu szerint amennyiben versenyképes ajánlattal rukkolnak elő, tárt karokkal várják a vállalatot a leendő vasúti tendereken. Ezekben a beruházásokban óriási üzleti lehetőségek rejlenek.
A pekingi vezetés azt reméli, hogy a törökországi vasúthálózat segíthet javítani az áruforgalmat Kína és Európa között – mondta Jayant Menon szingapúri befektetési szakértő. A három éve tartó orosz–ukrán háború elfordítja az európai fuvarozókat, szállítmányozókat és megrendelőiket az Oroszországon át vezető kézenfekvő útvonaltól.
Ezen az sem változtat, hogy a nyugati szankciók nem tiltják ennek használatát. A cégek úgy érzik, hogy árt az imázsuknak ha üzleti tevékenységük bármilyen módon kapcsolatba hozható Oroszországgal.
A déli vasútvonal nagy hátránya, hogy kétszer rakodják át az árut vasútról hajóra és vissza. A Kínát, majd Kazahsztánt kereszterő szerelvények először a Kaszpi-tengert érintve kényszerülnek erre. A Kaukázust átszelve a georgiai (grúziai) Poti kikötőjébe érkeznek, ahonnan újabb vízi út következik a Fekete-tengeren át Constanta kikötőjébe.
Megnőhetne a szerb–magyar vasúti szállítás ázsiója
Ez a második átrakodás azonban túlságosan lelassítja, lényegében az óceáni útvonalhoz teszi hasonlóvá a déli vasúti szállítást. Menon szerint a sínpár megszakadása Törökország közelében kihúzza a varázsszőnyeget a déli Kína–Európa vasúti szállítás alól. Ennek ellenére sok logisztikai vállalat ezt választja csak azért, hogy elkerülje Oroszország érintését.
A Kína–Kazahsztán–Azerbajdzsán–Georgia–Európa útvonalon lebonyolított szállítási forgalom 2023-ban elérte az 1,9 millió TEU-nak megfelelő mennyiséget – derült ki a Statista piackutató cég adataiból. Bő tíz évvel korábban, 2011-ben csupán 1400 konténer járta meg ezt az utat.

Daglioglu kedvező előjelet lát a vasúti fejlesztés szempontjából abban, hogy a kínai vállalatok számos befektetést hajtottak végre Törökországban az elmúlt években főként az energiaiparban, de elektromos autók gyártását is tervezik. Összesen 1300 vállalat hatmilliárd dollárt vitt az országba 2024 közepéig.
Emellett virágzik a turizmus. Becslések szerint 2024-ben 300 ezer kínai vendég fordult meg az eurázsiai országban a 2023-as 250 ezer után. A covid előtt a félmilliót is elérte ez a szám.
A szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy ha a vasúti szállítások a törökországi vasúti fejlesztéseknek köszönhetően felgyorsulnának, akkor azok a görög–szerb-magyar tranzitot is felértékelnék. Ez az az útvonal, amelyen a kínai áruk eljuthatnak Európa szívébe.
A logMASter versenyképes szolgáltatása Távol-Keletről
Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.eu email címen!