Az Egyesült Államok elnökének büntetővámjai évtizedek alatt kiépült ellátási láncokat zilálhatnak szét hetek vagy hónapok alatt, ami feladja a leckét minden olyan cégnek, amely érintett a nemzetközi kereskedelemben. Más kérdés, hogy a hangos összecsapásnak végül hosszabb távon nagyobb lesz-e a füstje, mint a lángja.
Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke saját bevallása szerint szereti a vámtarifákat, amelyekben a nemzetek közötti gazdasági osztozkodás legjobb eszközét látja. Kellemetlen mellékhatásuk, hogy újraszabhatják a globális beszállítói láncokat és a geopolitikai viszonyokat. Ez a tanulsága a Dimerco logisztikai vállalat, a logMASter Kft. tajvani partnere negyedéves piaci elemzésének.
A Kanadával és Mexikóval szemben kezdett vámpolitika szétrobbanthatja az észak-amerikai szabadkereskedelmi övezetet (USMCA), amit Trump első elnöksége alatt, 2018-ban újítottak meg és 2026-ban lenne vagy lett volna esedékes egy újabb felülvizsgálat. Ha ehhez hozzávesszük a Kínára kivetett új tarifákat és a három ország válaszlépéseit, akkor a világ vállalatai a kereskedelmi kapcsolatok szétzilálásának lehetőségével kénytelenek szembe nézni.
A Dimerco biztonsági lépésként azt ajánlja, hogy a cégek biztos, ami biztos diverzifikálják beszállítói forrásaikat.
Kapcsolódó cikkeink:
Nem kizárólag Donald Trump egója ösztönözheti az USA-t Grönland megszerzésére
Van ráció abban, hogy Donald Trump pestiesen szólva „megtalálta” a Panama-csatornát
Kína irányváltása kihúzhatja Trump büntetővámjai alól a szőnyeget
Trump még nem elnök, de máris érzékelhető gazdasági bizonytalanságot okoz
A „nagy szállítási recesszió” végét hozta a télapó a puttonyában az ágazat cégeinek
Sokszereplős meccs indulhat Trump megválasztásával, amiben a szállítási ipar is nyakig érintett
Az Európai Unió esetén elsősorban az évi 800 ezer Amerikába exportált autó árának emelkedése okozhat fejfájást a kontinens amúgy is bajban lévő autógyártóinak. A bizonytalanságot fokozza, hogy nem csupán azt nem lehet tudni, végül is milyen termékekre, milyen vámokat vet ki végül az Egyesült Államok, hanem azt sem, hogy erre mivel válaszol az EU.
Az öreg kontinens cégvezetőinek is fel van adva a lecke. A Dimerco szakemberei szerint a beszállítói láncok diverzifikálása mellett a termékeik szállítási útvonalait is sokoldalúvá kell tenniük. Ettől várhatják a kereskedelmi háború káros hatásainak enyhítését.
Jól indult a év a világgazdaságban, de a folytatás kiszámíthatatlan
A globális feldolgozóipar beszerzőimenedzser-indexe (PMI) a decemberi 49,6 pontról januárban 50,1 pontra emelkedett. Ez a gazdasági növekedés visszatérését vetítette előre 2024 második felének gyengélkedése után. Ezt az adatot azonban zárójelbe teheti, hogy ha a vámháború eldurvul, akkor recessziót okozhat az USA-ban és könnyen lehet, hogy a világgazdaságban is.
A világgazdaság növekedése az év elején négy hónapos kiegyensúlyozott emelkedés után lassult – idézte a Dimerco tanulmánya az S&P Global Market Intelligencia tanácsadó cég jelentését. A JP Morgan Global PMI Composite Output Index, amely tehát a feldolgozóipar mellett a szolgáltatásokat is figyelembe veszi, a decemberi 52,6 pontról januárra 51,8 pontra csökkent.
Ez 2,4 százalékos éves növekedést jelezett előre a világgazdaságban. A feldolgozóipari vállaltok üzleti hangulata javult, de az infláció nyolchavi csúcsra gyorsult a költségek emelkedése miatt. Mindkét gazdasági mutatót megmozgathatják azonban az Egyesült Államokból indult gazdasági változások fejleményei.
Egy éven át tartott a „Hawaii” a légi szállításban
A légi szállításnak lendületet adott a nagy online piactereken fellendült forgalom 2024-ben. Az akkori kínai holdújévi ünnepségek után indult be az üzlet, és egész évben huppanók nélkül menetelt előre. Ez támaszt adott a légi szállítási tarifáknak. A „hawaii hangulat” azonban pontosan egy éven át, az idei holdújévi időszakig tartott.
Miután Trump elnöki beiktatása után bejelentette vámemelési terveit – amelyeket államfői rendeletek formájában, a Kongresszus megkerülésével vezet be –, jelentősen lassult a légi szállítások iránti kereslet. Ez elsősorban a Kína–Egyesült Államok és a Kína–Európa viszonylatokat érintette. Az e-kereskedők megrendeléseket töröltek felborítva a kereslet és a kínálat egyensúlyát.
A Dimerco szakértői arra számítanak, hogy az online kereskedelem nem fog visszaesni, ám jellege megváltozik. A B2C típusú piac helyét egyfajta B2B2C piac veszi át, amelyen tehát a gyártók és vásárlóik között megjelennek köztes cégek, például logisztikai szolgáltatók. Ennek eredményeképpen a légi szállítás iránti kereslet és ezzel a tarifák csökkenhetnek.
Visszatér a fuvarozás a régi, jól bevált tengeri útvonalra
A fogyasztói piachoz közelebb kialakított raktárbázisok feltöltése a légi szállításnál lassúbb, de jóval nagyobb tömegű árut mozgató tengeri fuvarozásnak kedvez. Ez nem jelenti azt, hogy ezen a piacon ne lenne bizonytalanság. Itt az ad okot a találgatásokra, hogy előbb-utóbb biztonságossá válhat hajózás a Szuezi-csatorna felé, csak senki sem tudja, mikor.
A konténerszállítók egyelőre továbbra is a Jóreménység fokának megkerülésével hozzák-viszik az árukat Ázsia és Európa között. A rövidebb útvonal megnyílása előtt át kellene szervezniük a kikötői rakodásokat és újra kellene számolniuk költségeiket. Emiatt a tengeri szállítási „világrend” helyreállása nem várható egyik napról a másikra. A Dimerco szakértői leghamarabb 2025 közepére várják a Vörös-tenger–Szuezi- csatorna útvonal megnyílását.
Eközben csökkent a blank sailing, azaz az üresen járó hajók forgalma. Növeli a bizonytalanságot, hogy új hajók várhatók a tengeri fuvarozók flottáiba, amelyek akkor is növelhetik a kapacitásaikat, ha a Szuezi-csatorna megnyílása késik.
Łódźba drágább vonatozni Kínából, máshová nem változtak az árak
Jó hír a Kínából vasúton szállíttató cégeknek, hogy a vámellenőrzések felgyorsultak a kínai Kazah Autonóm Prefektúrában lévő Khorgos és a mongóliai Alashangkou városokban. Ezzel az északi Kína–Európa vasúti folyosón két-három nappal javultak a szállítási határidők. A fuvarozók frissítették márciusi helyfoglalásaikat és foglalási árajánlataikat.
A piac viszonylag lassan rázódott vissza a rendes kerékvágásba a holdújévi ünnepek után és túlkínálat alakult ki a szállítási kapacitásokban. Így idén a tavasz elején 20-25 százalékkal alacsonyabb spot tarifákkal találkozhattak a szállíttató cégek az egy évvel korábbinál. A Csengtu–Łódź viszonylaton drágult a szállítás, más útvonalakon nem volt érdemi változás.
A kínai szárazföld közepén lévő Csungkinget érintő szerelvények rakománya fokozatosan bővül. A Yiwu és Vuhan városa felé tartók esetén az árak csökkenése örvendeztetheti meg a megrendelőket. Ezzel Kína északi részén ez az irány vált a legversenyképesebbé. Most érdemes kollégáinktól árajánlatot kérni vasúti szállításra Kínából.
Európában a de minimis szabály felülírása kuszálja össze a képet
Az Európai Bizottság továbbra is küzd azzal a feladvánnyal, hogy megakadályozza de minimis szabály kiskapuszerű kihasználást. A legkisebb csomagokra kivetett vámok bevezetése olyan terhelést jelentene a hatóságoknak, amit nem tudnak vállalni. Ezért azzal próbálkoznak, hogy a tagországok együttes fellépéssel megakadályozzák a hamisított és a nem biztonságos termékek bejutását Európába a „de minimis kiskapuján”.
Ennek sikere befolyásolhatja a légi szállítási tarifákat Kínából Európába, mert a kis csomagokat repülőgépen szállíttatják az e-kereskedők, hogy lerövidítsék a kézbesítési időt. Az EU fogyasztóvédelmi szervezete a tagállamok hasonló hatóságaival együtt közösen indított akciót a fast fashion új királya, a Shein ellen.
Ami a tengeri szállítást illeti, február végén az Észak-Európa–Egyesült Államok útvonalon megugrottak a járatok, mert az európai cégek igyekeztek még Trump vámtarifáinak bevezetése előtt eljuttatni árujukat az öreg kontinensről az Újvilágba. A mediterrán kikötők kihasználtsága nem emelkedett.
A logMASter versenyképes szolgáltatása Távol-Keletről
Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.eu email címen!