Olyan összegeket költenek hajóflottáik szállítási kapacitásának bővítésére a nagy tengeri fuvarozó vállalatok, mintha nem lenne bizonytalan a világkereskedelem jövője. Utoljára a koronavírus-járvány alatt megugrott tengeri szállítási kereslet idején nyílt meg ennyire a cégek pénztárcája a hajóvásárlások előtt.
A teherhajók tulajdonosai arra fordítják 2024-ben megnőtt profitjukat, hogy konténerszállító hajókat építtetnek maguknak. A szakértők egy része úgy látja, hogy szemérmetlen költekezés vette kezdetét a tengeri konténerszállítást uraló néhány nagy multinacionális vállalat részéről – adta hírül a Financial Times.
Összesen 8,4 millió húszlábas konténer szállítására alkalmas kapacitásra volt megrendelés a hajógyártók könyveiben 2024 novemberében – derül ki a szállítási brókerkedéssel foglalkozó Braemar adataiból Ez a legmagasabb adat 2000 óta, azaz azóta, hogy ez a vállalat elkezdte gyűjteni a rendelési adatokat.
A rekord nagyságú megrendelésállomány immáron meghaladja azt a szintet, ami a koronavírus-járvány kitörése után alakult ki. Akkor hirtelen megugrott a szállítási kereslet a világ tengerein, ami új igényeket teremtett. Eközben a tarifák növekedése biztosította az anyagiakat az új hajók vásárlásához.
Van mit a tejbe aprítaniuk a tengeri fuvarozóknak
A tengeri konténerszállítással foglalkozó vállalatoknak van szabadon elkölthető pénzük, amit hajóflottájuk bővítésére fordíthatnak – mondta Jonathan Roach, a Braemar konténerpiaci elemzője. A bizonytalan világgazdasági helyzetben ennek az a következménye, hogy kapacitásfelesleg alakulhat ki a hajók rakterein.
A cégek hajóvásárlási kedve azt követően ugrott meg, hogy 2023 végén a húszi lázadók elkezdték drónokkal és rakétákkal támadni a Vörös-tengeren haladó konténerszállító hajókat. Ez arra kényszerítette az Ázsia és Európa között közlekedő járatokat, hogy kihagyva a kockázatossá vált vizeket Afrika megkerülésével érjék el úti céljukat.
Ez megdobta a szállítási díjakat, könnyen jött profitot eredményezve a vállalatoknál. A vásárlások élén az olasz tulajdonban lévő Mediterranean Shipping Company áll, amely 107 konténerszállító hajóra adott fel megrendelést a novemberi adatok szerint. A második helyen a CMA-CGM következik 103 hajó megvásárlásának szándékával.
Mit sem törődnek a cégek a bizonytalan gazdasági környezettel
Egyelőre úgy tűnik, hogy a vállalatokat nem igazán érdeklik a kockázatok. Először is nem tudni, hogy meddig fog tartani a húszik blokádja a Vörös-tengeren. Azt viszont elég jól előre lehet látni, hogy a Donald Trump, az Egyesült Államok jövendő elnöke full protekcionista gazdaságpolitikát akar folytatni, ami vámháborút robbanthat ki a világ országai között.
A húszik támadásai előtt a tengeri konténerszállító vállalatok veszteségesen működtek jóval kisebb flottákkal, mint amilyenekkel ma rendelkeznek – mondta Peter Sand, a Xeneta piackutató cég vezető elemzője. Képzeljük el, mi történne, ha a vállalatok hajói visszatérhetnének a Vörös-tengerre! A szakértő szerint padlót fognának a szállítási tarifák az óriási kapacitásfelesleg miatt.
Egyenként tekintve a cégekre, mindegyiknek lehet oka arra, hogy bővítse a flottáját – mondta Niels Rasmussen, a hajótulajdonosokat képviselő egyik nagy szakmai szervezet, a BIMCO elemzője. Ha azonban távolabbról nézve az egész ágazatot vesszük szemügyre, akkor a kapacitások növekedése kissé túlzottnak látszik.
Hamarosan csúnya túlkínálat alakulhat ki a tengeri szállításban
A BIMCO várakozása szerint 2026-ban a konténerhajó-kapacitás 46 százalékkal lesz magasabb a a 2019-es szintnél. Ez volt a coviddal járó keresleti ugrás előtti utolsó normális év. Ugyanakkor a szakmai szervezet szakértői úgy vélik, hogy ezzel a szállítási kínálattal szemben csak 22 százalékkal bővül a kereslet a 2019-eshez képest.
A szakértők arra is figyelmeztetnek, hogy ha Trump beváltja vámemelési ígéreteit, akkor az előrejelzésüknél is nagyobb aránytalanság alakulhat ki a kereslet-kínálati viszonyokban. Ezen nem segít az sem, hogy sok hajót selejtezésre szánt elődeik pótlására vásárolnak.
A 2024 júniusa óta érvényben lévő Hong Kong Convention alapján ugyanis csak a megfelelő környezetvédelmi tanúsítvánnyal rendelkező hajóbontókban lehet feldolgozni a kiöregedő konténerszállítókat, ami lassítja azok leépítését.
Hasonló kapacitásfelesleg alakult ki a hajózásban a covid alatt felduzzasztott hajóflották nyomán 2022-től kezdve. Így az ágazat szereplői bizonyos értelemben megörültek a vörös-tengeri válságnak, ami Afrika megkerülésére kényszeríti a konténerszállító hajókat. Ez ugyanis felszívta a felesleges szállítási képességeket.
A logMASter versenyképes szolgáltatása Távol-Keletről
Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.eu email címen!