A koronavírus-járvány hatásai, a megélhetési költségek növekedése és a geopolitikai felfordulás várhatóan 2023-ban is éreztetni fogja hatását a tengeri szállítmányozásban – derül ki a dán Maersk előjelzéséből. A világ legnagyobb tengeri konténerszállítási vállalatának szakértői úgy látják, hogy a világ szállítási láncait fojtogató túlkereslet enyhül, de új gondok fogják nehezíteni a szállítmányozással foglalkozó cégek életét. Túlélésük záloga a felkészülés minden lehetőségre.
1. Bizonytalanság
Az elmúlt évek egyik legfőbb tapasztalata, hogy egymást követik a váratlan események. Kezdődött a pandémiával, folytatódott a Szuezi-csatornát hetekre lezáró konténerhajó-balesettel, aztán jött a világgazdaságot megrázó orosz invázió Ukrajna ellen. Külön gondja a világ szállítási iparának a munkaerőhiány, a kapacitások szűkössége, a keresleti csúcsok kezelése és az infláció.
Erre rugalmassággal válaszolhatnak a vállalatok, amihez alapvetően céges adataik korábbinál hatékonyabb feldolgozására van szükség. Úgy tűnik, sokan felismerték eszt: A McKinsey tanácsadó cég felmérése szerint a szállítmányozási ágazat cégvezetőnek 90 százaléka 2021 óta intenzíven erősíti vállalata digitális képességeit. Nyolcvan százalékuk ezt tervezi 2023-ra is.
A Nemzetközi Valutaalap és a Kereskedelmi Világszövetség 2023-ra a világgazdasági növekedés jelentős lassulását jósolja. Ezzel összhangban a Maersk arra számít, hogy a konténerszállítási kereslet 2-4 százalékkal zsugorodni fog ebben az évben. A szállítási díjak nagyjából változatlanok maradhatnak vagy – végre egy kedvező előrejelzés ügyfeleinknek – enyhén csökkenhetnek.
2. Protekcionizmus
A „bizonytalanság” után 2023 második kulcsszava a „protekcionizmus”. Az orosz-ukrán háborúval összefüggésben legalább 29 országban vezettek be élelmiszer-kiviteli korlátozást. Emellett energiahordozók exportjával kapcsolatban léphetnek életbe hasonló intézkedések.
3. Fenntarthatóság
A harmadik kulcsszó a „fenntarthatóság”. A Simon Kucher & Partners tanácsadó cég felmérése szerint a világ fogyasztónak 71 százaléka változtatott életmódján azért, hogy fenntarthatóbb módon éljen. A speditőr szakmának ki kell vennie a részét ebből az átalakulásból. A Sustainable Freight Buyers Alliance becslése szerint az kereskedelmi szállítások jelenleg a világ szén-dioxid-kibocsátásának nyolc százalékáért felelnek. Ez 42 százalékra nőhet 2050-re, miután a közlekedési eszközöket a legnehezebb átállítani fenntartható üzemanyagok használatára.
Az ágazat cégei ezen a várakozáson nyilván a szállítások jobb szervezésével javíthatnak. Ez felhívja a figyelmet 2023 negyedik kulcsszavára, a „digitalizációra”.
4. Digitalizáció
A magukat digitális szállítmányozónak valló cégek hatékonyabban kapcsolják össze a keresletet és a kínálatot, és precízebben szervezik a szállításokat. Az Allied Market Research kutatóintézet előrejelzése szerint a digitális megoldások piacának értéke a 2020-as 2,92 milliárd dollárról 2030-re 22,9 milliárd dollárra ugrik. A speditőr cégek részben maguk fognak fejleszteni, részben felvásárlásokkal fogják megszerezni a szükséges új képességeket.