A kár az, aminek tudjuk, hogy sosincs gazdája

kár
Nincs rosszabb annál a szállítmányozó vállalatok napi munkájában, mint amikor az áru kiszolgáltatásakor a címzett sérülést, hiányt tapasztal. Ez egyszerre anyagi kár, ami rontja a szállítmányozó és megrendelői kapcsolatát, arról nem beszélve, hogy a sérült terméket, hiányt pótolni is kell ami további következményes költségeket okoz.

Ha sorra vesszük azokat a helyzetetek, eseteket, amelyek kárt okozhatnak a szállítmányokban, azzal megtesszük az első lépést a baj, a kár elkerülésére – vélik az International Forwarding Association szakértői. Ennek alapján kidolgozható egy olyan szabályrendszer is, amelynek segítségével megelőzhetők a leggyakrabban előforduló károk.

A bajok, ahogy az lenni szokott, néhány fő csoportba sorolhatók. Vannak olyan károk, amelyek esetében valamilyen biztonsági intézkedés elmaradása is gyanítható, ezekben az esetekben a kárrendezéssel párhuzamosan fontos a biztonsági elemek vizsgálata, a dézsmálás lehetőségének szűkítése, az áru szigorúbb védelme, a nyomkövetés pontosítása. Van olyan kár, amely előre látható, és van olyan, amely kiszámíthatatlanul következik be. A leggyakoribb okok a következők:

  • a gépkocsivezetők hibái, a kátyús utak, a váratlan rossz idő, az autóbalesetek
  • a rakomány egyenetlen súlyeloszlása, a rakományrögzítés szabályainak figyelmen kívül hagyása
  • az áru gondatlan kezelése
  • a hiányos védelem a rakodótéren belül, amely megakadályozza a rakomány megcsúszását, elmozdulását
  • a túlsúlyos és a túlméretes szállítmány nem megfelelő kezelése
  • a raktározó vagy a szállító cég alkalmazottainak hibája
  • a túlzott vagy indokolatlan kockázatvállalás a költségcsökkentés érdekében
  • a szállítmány természetéhez kapcsolódó ismeretek hiánya (például az ellenőrzött hőmérsékletű szállítás szabályainak semmibevétele)
  • a rakodás és a szállítmány megfelelő ellenőrzésének elmulasztása.


A biztosítótársaságok évről évre több százezer panaszt kezelnek szállítási károkkal kapcsolatban. Részben a megrendelők, részben a szállítmányozók fordulnak hozzájuk. A leggyakoribb probléma a szállítmány fizikai sérülése. Ezt követi a minőségromlás, majd az elvesztett konténerek, aztán a lopás, az átnedvesedés, a hiány, a szennyezés és a fertőzés.

A fizikai sérüléseket általában az okozza, hogy valaminek nekiütik az árut, vagy görgetik, vagy elejtik. A minőségromlás legfőbb forrása a hűtőrendszerek hibája, áramellátásának megszakadása. Emellett hiányozhat a szükséges előhűtés, rosszul állíthatják be a hőmérsékletet, rosszul csomagolhatják az árut vagy túl sokat helyezhetnek el belőle a hűtőkonténerbe.

A szállítmány elfertőződését rágcsálók, rovarok vagy más állatok okozzák. Ezek jellemzően akkor történnek, amikor a konténereket az előző szállítás után úgy pakolják meg, hogy előtte nem ellenőrzik megfelelően a tisztaságukat. A másik tipikus forrás az lehet, amikor a rakodás során egy rovarokkal vagy rágcsálókkal fertőzött raktárból származó áru érintkezik más rakományokkal.

A károk megelőzésének lehetőségei jól levezethetők az okaikból. Ügyelni kell a rakodásra: védőkeretet, kalodát kell szerelni az érzékeny áruk köré, alulra kell elhelyezni a nehéz árut, jól kell rögzíteni a szállítmányt, be kell tartani a szigorú szabályokat a különösen érzékeny és a veszélyes árukkal kapcsolatban.

Végül egy egyszerű jó tanács. A feladó rakodás előtt mindig győződjön meg arról, hogy a szállító olyan konténert vagy fuvareszközt használ, ami illik a szállításhoz és alkalmas a rakomány megfelelő rögzítésére. A tapasztalat azt mutatja, hogy a károk jelentős része megelőzhető, ha a feladó a megfelelő ellenőrzést gondosan elvégzi a rakodás megkezdése előtt, és ha hiányosságot vagy alkalmatlanságot tapasztal, akkor a vevőnél vagy a fuvarozónál jelzi az eseményt és a rakodást megszakítja.


Válassza a biztonságot és kérjen ajánlatot nemzetközileg minősített, auditált szállítmányozó vállalattól a logMASter Nemzetközi Szállítmányozási Kft-től!