Ausztráliában kiszámolták, milyen hatással lenne a teherautók és a kamionok átállítása elektromos meghajtásra. Az eredmény lényege, hogy ebben az esetben nem igaz a „Sok lúd disznót győz” szabály. Bár jóval kevesebb teherautó fut az utakon, mint személyautó, az előbbiek átállítása elektromos meghajtásra gyorsabban csökkentené a szén-dioxid-kibocsátást, mint az utóbbiaké.
Az Adiona Tech tanácsadó vállalat számításai szerint tíz teherszállító jármű elektromos átállása akkora környezetvédelmi hatással járna, mint 56 személyautó EV-re cserélése – idézte az adatokat a Guardian.
A becslésre a közúti szállítási vállalatok hivatkoznak, amelyek úgy látják, hogy az ország nemzeti elektromosjármű-stratégiája féloldalasra sikerült. Nem fektet kellő hangsúlyt arra, milyen eredményt lehetne elérni a teherautók és a kamionok elektromos meghajtásának támogatásával. Pedig ez könnyen elérhető sikert ígér a kormánynak – véli Richard Savoie, az Adiona Tech vezérigazgatója.
Ausztrália lemaradt a közúti közlekedés elektromos átállításában más fejlődő országok mögött. Gyorsíthatná a felzárkózást, ha legnagyobb károsanyag-kibocsátó járművek átállítására fektetnék a hangsúlyt.
A jelentés szerint ugyanaz az azonos teljesítményű 200 lítium akkumulátor teherszállító járművekben használva – beleértve ebbe a vanokat is – sokkal hatékonyabb, mint a személyautókban. Az egy év alatt megtett kilométerek számát és a szállított teherre vetített károsanyag-kibocsátást tekintve öt-hatszor hatékonyabb, mintha elektromos autókba kerülne.
A nagy teherautók produkálják a közlekedés károsanyag-kibocsátásának 15 százalékát, miközben a járművek számának csak egy százalékát képviselik. Átlagosan hatszor több utat tesznek meg mint a személyautók és negyvenszer több üzemanyagot fogyasztanak, mint azok. Összességében ötvenszer nagyobb a káros környezeti hatásuk.
A jelentés arra a következtetésre jut, hogy a kormány okosan tenné, ha támogatást adna a szállítmányozó, fuvarozó és logisztikai vállalatoknak teherautó-flottáik elektromos átállására. Emellett bevezethetnének alacsony vagy nulla kibocsátású zónákat a városokban. Ezekben a körzetekben korlátozni lehetne a dízel- és a benzinüzemű járművek közlekedését, beleértve ebbe a szállító járműveket is.
A közlekedési szakmai szervezetek ezzel egyidejűleg azt javasolják a kormánynak, hogy bővítse a teherautóknak kényelmesen elérhető akkumulátor- és hidrogéntöltő pontokat. Samuel Marks, az Ausztrál Teherautó-szövetség vezetője arra emlékeztetett, hogy az USA-ban a washingtoni kormány támogatásai lehetővé teszik, hogy a hagyományos, dízeles teherszállító járművek és az új, elektromos meghajtásúak ára paritásban legyen egymással.
Itt az ideje, hogy a pilot projektektől, a tesztektől eljussanak egy olyan támogatási stratégiáig, ami a szállítmányozóknak és a fuvarozóknak kiszámíthatóvá tenné járműveik elektromos átállításának költségeit.
Forrás: The Guardian