Az évtizedek óta zajló vállalati konszolidáció eredményeként oligopol piac alakult ki a tengeri konténerszállításban és az ágazat óriáscégei behatoltak a szállítmányozás más ágaiba is. A versenyképességet korlátozó folyamat nehéz helyzetbe hozza az iparág kisebb vállalatait – derült ki cikkünk első részéből.
Bálnák nyelik el a szállítmányozási piacot, a kormányok és a versenyhatóságok tehetetlenkednek.
Vajon van-e valamilyen érthető oka is ennek a folyamatnak a nagy hal megeszi a kishalat farkastörvényén túl, és milyen választ lehetne rá adni?
Technológiai és piaci szabályozási okok vannak a háttérben
Az UNCTAD tanulmánya szerint a piaci konszolidáció hátterében részben a hajóépítés fejlődése áll. Az 1990-es években a legnagyobb hajók kapacitása hatezer TEU (20 láb hosszú konténernek megfelelő rakomány) volt, ami 2022-re 24 ezer TEU-ra nőtt. A nagyobb hajók építése drágább, de relatív, azaz a szállított áru mennyiségének egységére eső üzemeltetésük olcsóbb.
Hiába szállítanak azonban egységnyi árut olcsóbban, az ilyen hajókból álló flották üzemeltetése összességében drágább. Ez az ezekkel foglalkozó vállalatok számának csökkenéséhez és méretének növekedéséhez vezetett.
A technológiai fejlődés piaci deregulációval járt együtt. A 2000-es évek eleje óta megváltoztak a kikötői szabályok, felszabadították a szállítmányok szervezésének piacát és az árszabályozást. Ez megkönnyítette a nagy konténerszállítóknak, hogy belefolyjanak a szállítás tőlük független folyamataiba is.
A dereguláció és a kikötők privatizációja kezdetben erősítette a versenyt, ami lenyomta a szállítási árakat és profitokat. A konténerszállítók ugyan egyre nagyobb hajókat vásároltak, de a régieket nem a hajóbontókba küldték, hanem eladták, ami összességében szállítási kapacitásfelesleghez vezetett. Ennek a folyamatnak azonban lassan vége lehet. A hajók méretnövekedése kezdi elérni a határait és a további cégegyesüléseknek és -felvásárlásoknak korlátot szabhatnak a versenyszabályok.
Átláthatóságot és együttműködést ajánl az ENSZ
A Magyarországhoz hasonló feltörekvő országok vállalatait frusztrálja a fejlett világ kormányainak és versenyhatóságainak közömbössége a szállítmányozási ágazat „elbálnásodásával”, azaz láthatóan versenykorlátozó folyamataival szemben. Ezeknek az országoknak a kormányai nem sokat tehetnek a nagy konténerszállító cégekkel szemben.
A konténerszállító nagyvállalatok központjai ugyanis olyan országokban vannak, amelyek piaci szabályozására semmilyen befolyásuk sincs. És ezeket a szabályrendszereket nem úgy hozták létre, hogy figyelemmel legyenek azokra a hatásokra, amelyeket a vállalati koncentráció a feltörekvő országokban okoz.
Az UNCTAD tanulmánya azt ajánlja a hátrányosan érintett országoknak, hogy az ENSZ meglévő kereteit felhasználva, illetve újakat létrehozva próbáljanak fellépni szállítási piacuk, vállalatiak védelme érdekében. Közös adatgyűjtéssel átláthatóbbá tehetik a gazdasági folyamatokat, amelyek figyelembevételével összehangoltan próbálhatnak fellépni érdekeik védelmében.
Kérdés, hogy az addig is jó étvággyal táplálkozó bálnák, mi mindent falnak fel a kisebb halak elől.
A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai
Szállítmányozási szolgáltatásunk Kína és Vietnám fókusszal, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap vagy akár több konténernyi árura lenne szüksége kínai, vietnámi beszállítójától?
Behozzuk küldeményét Kínából, Vietnámból és más távol-keleti országokból és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.hu email címen!