Az Ever Given konténerszállító hajó elakadása a Szuezi-csatornában 2021 márciusában megmutatta mekkora gondot okozhat egy technikai baleset a teherhajózás szűk keresztmetszeteiben. A keresztbe fordult hajó hat napra lezárta azt a vízi utat, amelyen 400 millió dollár értékű áru halad át naponta.
A szállítás ilyen szűk keresztmetszeteiben jelentkező gondok növelik a szállítási költségeket, és ezzel fontos tényezői a szállított áruk drágulásának.
Magyarországon a Kína-Európa vasúti szállításban kialakuló szűk keresztmetszet okozhat drágulást karácsonykor. Az európai szállítmányozó és fuvarozó cégek közül sokan ugyanis „etikai megfontolásból” kerülik az Oroszországon átvezető vasúti összeköttetést, annak ellenére, hogy az a leggyorsabb, és nem drágább a tengeri útvonalnál.
További szűk keresztmetszet a világ szállítási útvonalain a Panama-csatorna. Az Atlanti- és a Csendes-óceán közti átkelőt üzemeltető Panama Canal Authority (PCA) legfőbb gondja az évek óta tartó szárazság. Ez csökkenti a zsilipeléshez használt víz mennyiségét.
A legfrissebb fejlemény, hogy emiatt újra napirendre került a konténerek után kivetendő különdíj bevezetésének lehetősége – derül ki a CNBC cikkéből. Legkevesebb négy konténerszállító hajó kapott a nyakába konténerenként 300-500 dolláros felárat június 1-je óta. További hasonló intézkedések várhatók.
A szállítóknak ezenfelül azzal a súlykorlátozással is számolniuk kell, ami a csatornában áthaladó hajók merülését hivatott csökkenteni. Ezért több kisebb hajót használnak. Emellett miután az konténerekbe kevesebb árut rakodhatnak, azokból is többre van szükségük ugyanannyi áru elszállításához.
A több hajó megjelenése a csatornánál hosszabb várakozási időkkel jár. Logisztikai szakemberek szerint mindez dollárezrekben mérhető kiadással növeli a Panama-csatornán átkelő szállítmányok szállítási költségét.
A következmény az lehet, hogy a vásárlóknak többet kell majd fizetniük karácsonykor az Ázsiából érkező ruhákért, cipőkért és más tartós fogyasztási cikkekért. Az ellenkező irányba mezőgazdasági terményeket szállítanak az USA-ból Ázsiába. A szűk szállítási keresztmetszet még szűkebbé válása ezek árát is növelheti, hozzájárulva az egész világgazdaságot sújtó inflációs nyomáshoz.
Jerome Powell, az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed elnöke szerint a logisztikai költségek növekedése volt az első számú oka az elmúlt évek inflációjának.
A PCA 2020-ban bejelentette, hogy pályázatot ír ki – az amerikai hadsereggel együttműködésben – egy vízvisszaforgató rendszer kiépítésére. Ettől várják, hogy pótolja a kevesebb eső miatt elmaradó vízhozamot. A projektre kétmilliárd dollárt (680 milliárd forint) fordíthatnak. Összesen 250 cég jelezte érdeklődését a beruházás iránt, ám a tervezésen túl egyelőre semmi sem történt.
A logMASter kapcsolódó szolgáltatásai
Vasúti gyűjtő szolgáltatásaink Kínából, rövid tranzitidőkkel!
Csak néhány raklap árura lenne szüksége a kínai beszállítójától, sürgősen?
Mi 18 nap alatt behozzuk gyűjtő küldeményét Kínából és vámkezelten házhoz szállítjuk Önnek!
Keresse kollégáinkat a sales@logmaster.hu email címen!