A közúti fuvarozás a gazdaság érrendszere. Az Egyesült Államokban a szállítások 70 százalékát kamionokkal és teherautókkal bonyolítják le. Ugyanakkor az ágazat szenved a munkaerőhiánytól és a viszonylag sok teherautós balesettől.
Az önvezetés technológiájával foglalkozó pittsburghi Aurora Innovation startup vállalat szakemberei úgy gondolják tudják a megoldást a közúti szállítás gondjaira: önvezető kamionok – derült ki a CNBC videóriportjából, amelyet az alábbi képre kattintva tekinthet meg:
Ha valaki ma el akar el akar szállíttatni egy kamionnyi epret Kaliforniából a texasi Dallasba, az egy háromnapos fuvar. Az önvezető Aurora Driverrel ezt 24 óra alatt le lehet majd zavarni – vezeti elő az önvezetés legnagyobb ígéretét, a kamionok kihasználásának javítását Chris Urmson, az Aurora társalapító-vezérigazgatója.
A CNBC riportjából később kiderül, hogy azért ehhez a szállítmányozási és a fuvarozási szakmában dolgozó embereknek is át kell venniük a gépek tempóját.
Az önvezető technológia nem fárad el, mint egy sofőr, ezért egy kamion napi 450-500 kilométer helyett akár ezer kilométert is meg tud tenni. Ez nyilván radikálisan növeli a járművek hatékonyságát, ami erős érv az újdonság mellett, amikor az ágazat a szállítási kapacitás krónikus hiányával küzd.
Az új technológia rövid múltra tekint vissza. Az Aurorát 2017-ben alapították. Az első nagy előrelépést 2020-ban tették meg, amikor megvásárolták az Uber önvezető technológiáját. Egy évre rá tőzsdére vitték a céget. Az első hetek nagy árfolyamugrását hosszú mélyrepülés követte. 2023 nyarán a cég részvénye kibocsátási ára háromnegyedét érte.
A vállalat történetének első néhány évében a személyautók automatizált vezetésével foglalkozott. Aztán – ahogy a cégvezető beszámol róla – rájöttek, hogy ennek technológiája jelentős részben alkalmazható a teherautókon és a kamionokon is.
Nem voltak egyedül. Számos hozzájuk hasonló startup startolt rá a teherautók önvezető technológiájának fejlesztésére. A Startsky Robotics, az Embark, a TurSimple azonban vagy csődbe ment vagy felvásárolták. Az Aurora tovább menetel. Biztonsági vezetővel járó kamionjai az Uber a Freight, a FedEx, a Schneider és a Werner megrendeléseit teljesítve a tesztek közben fuvaroznak árut.
Urmson az önvezetés számos előnyét sorolja fel amellett, hogy az automata nem fárad el. A fogyasztás méréseik szerint 20 százalékkal mérsékelhető a megfontoltabban vezető robotnak köszönhetően. Elkerülhetők a figyelmetlenségből fakadó balesetek. A szállítás megbízhatóbbá válik. Ha a határidők betartását nézzük, akkor kifejezetten előnyös, hogy a gép gépiesen végzi a feladatát.
Cikkünk második részéből kiderül, milyen üzleti modellel akarják eladni a kamionok önvezető rendszerét. Olcsóbb-e ezt alkalmazni, mint sofőröket? Reális-e az Aurora terve, hogy 2024 végére biztonsági sofőr nélkül fognak futni az utakon kamionjai?