Mióta a repülő drónok megjelentek, azóta jár a szakembere esze azon, hogyan lehetne ezeket üzletileg hasznosítani. Az utasokat szállító autonóm légi járművek egyelőre a tudományos-fantasztikus irodalom tárgykörébe tartoznak, és gyanítható, hogy ott is maradnak. Kevésbé látványos alkalmazásuk a légi teherszállításban azonban már nincs ilyen messze a valóságtól – derült ki a TechCrunch hírportál cikkéből.
Amit ígérnek, az eléggé csábító. Gyorsabb, olcsóbb, kevesebb szén-dioxid-kibocsátással járó szállítást, mint amit a hagyományos repülőgépek tudnak.
A teherszállító drónok fejlesztésére több cég is rárepült.
A kaliforniai ElroyAir, amely 56 millió dollár (20 milliárd forint) indulótőkével rendelkezik, hibrid elektromos meghajtású, helyből felszálló (VTOL) légi járművet fejleszt, amely viszonylag rövid utak megtételére lesz képes. A szintén kaliforniai Natilus csupaszárny-megoldásban gondolkodik, amihez vélhetően hosszú fejlesztési időre lesz szüksége. A Vermont állambeli Beta elektromos VTOL drónnal akar piacra lépni. A meghajtás ez esetben is korlátozza a hatótávot.
A londoni székhellyel működő bolgár Dronamics a hagyományos motor megtartására szavazott, ami segítheti viszonylag gyors piacra lépést. Ennek szellemében Európa légterére már megszerezték az elvi repülési engedélyt.
A Dronamics Black Swan nevű teherszállító gépe valójában egy repülő kisáruszállító jármű. Teherbíró képessége 350 kilogramm lesz. Ez megfelel egy akkora van tudásának, mint a Renault Kangoo vagy a Volkswagen Caddy. Hatótávolságát 2500 kilométerre tervezik. Így igazi regionális drón lehet, ami bárhova eljuthat Európába maximum 12 óra alatt.
Ez a hatótáv mutatja meg, mi a fejlesztők célja. Jelenleg a napon belüli kiszállításnak a kisteherautók hatótávolsága szab határt. Az alapszabály az, hogy a szállítók olyan távolságra vállalják ezt a rövid határidőt, ami két óra vezetéssel elérhető. A Black Swan egész Európára kiterjesztheti a hatótávot.
A tervezett üzleti modell szerint nem a repülőgépeket fogják értékesíteni, hanem azok szállítási kapacitását. Magyarul légi fuvarozási céget hoznak létre. Az elképzelés megvalósításához 40 millió dollár (14 milliárd forint) tőkét gyűjtöttek kockázati tőkebefektetőktől és üzleti angyaloktól.
A befektetők között vannak Arab-öböl menti országok tőkealapjai is. Ezek vezetői úgy gondolják, hogy a Dronamics teherszállító drónja az ő régiójukban is beválhat.