Nagy csalódást hozott az ősz a tengeri konténerszállítással foglalkozó vállalatoknak és kilátásaik sem jók – derült ki a FreightWaves szállítmányozási, fuvarozási és logisztikai szakportál összesítéséből.
A nyár végi csúcsszezon hozott némi emelkedést a tengeri szállítási díjak kapcsán, de az áremelkedés lendülete gyorsan elfogyott.
A spot szállítási díjak arra a szintre csökkentek, amelyen veszteséges a konténerszállítók tevékenysége.
Tengeri szállítmányozással kapcsolatos:
Bálnák nyelik el a szállítmányozási piacot
A szállítási útvonalak szűk keresztmetszetei áremelést okoznak
A díjak tovább fognak esni, mivel a halovány keresletnek és a szállítási kapacitásfeleslegeknek egyszerűen ez az eredője – írták az Alpahliner tanácsadó cég szakértői szeptember végi előrejelzésükben.
Más szakmai szervezetek is egyetértenek ezzel. Egy másik tanácsadó, a Linerytica szerint fennmaradnak a sötét piaci kilátások, tovább esnek a szállítási díjak októberben is, mivel semmi jele a változásnak. Hiába igyekeznek a tengeri fuvarozók járatok lemondásával csökkenteni a konténerszállítási kapacitást.
A Freightos Baltic Daily Index (FBX) az Ázsia és az USA nyugati partja közti kapcsolatban 16 százalékkal, az Ázsia és a keleti part közti szállításokban 13 százalékkal csökkent. Az Ázsia-Európa útvonalon még nagyobb hanyatlás.
Az Észak-Európába tartó járatok 2018 óta nem látott díjakkal közlekednek, ám akkor csak két hétre csökkentek olyan alacsonyra az árak, mint most – mondta Lars Jensen, a Vespucci Maritime tanácsadó cég elnöke. Ahhoz, hogy a jelenlegi siralmas helyzethez hasonlóan rosszat találjunk 2015 végére, 2016 elejére kell visszanéznünk.
A Drewy World Container Index (WCI) spot alindexe augusztus 17-én érte el csúcsát. Ezután a Sanghaj-Rotterdam útvonalon 34 százalékkal, a Sanghaj-Genova összeköttetésben 27 százalékkal zuhant.
Messze vannak azok a júliusi és augusztusi hetek, amikor a csendes-óceáni azonnali szállítási díjak nagy nehezen felmentek az éves szerződésekben kikötött árak fölé. Ezzel a spot üzletek egyértelműen nyereségessé váltak, ám ez gyorsan megváltozott. Az Ázsia-USA keleti part viszonylatban augusztus 15-én 580 dollár/FEU-val volt magasabb a spot ráta, mint a hosszú távú ár, ám szeptember végére 77 dollár/FEU-ra zuhant a különbség.