Az év elején tapasztalt búskomor hangulat 2023 második felének elején is kitartott a világ feldolgozóiparában és szállítási szektorában – írta a Reuters. Felsültek azok a jósok, akik tavasszal azzal kecsegtették a konjunktúrát váró vállalatokat, hogy a harmadik negyedévben már lesz okuk a jókedvre.
Az Egyesült Államokban és Európában a feldolgozóipari vállalatok és a kereskedők a koronavírus-járvány lecsengése után felhalmozott készleteik leépítésével bajlódtak. A magasabb hitelkamatok és a fogyasztók pénztárcáját megcsapoló infláció szintén arra inti őket, hogy ne kapkodják el az új megrendelések postázását.
A világ ipari termelése kevesebb mint egy százalékkal nőtt 2023 második negyedévében 2022 április-júniusához képest – derül ki a holland gazdaságpolitikai elemző intézet adataiból. A világkereskedelem két százalékkal zsugorodott ebben az időszakban éves összehasonlításban. Az ilyen halvány teljesítmény korábban csak a recessziós időszakokra volt jellemző.
Ennek következtében a világgazdaság csak a szolgáltatásokból meríthet erőt. A turizmus, az utazási és a személyes szolgáltatások magukhoz tértek a pandémiával járó 2020-2022-es lezárások után.
Az Egyesült Államokban a kilenc legnagyobb konténerkikötő forgalma 2017 óta a legalacsonyabb szintre hanyatlott. A vasúti szállítás teljesítménye 2012 óta nem látott mélypontra csökkent. A közúti szállítás valamivel jobban alakult, ám idén júniusban még mindig egy százalékkal elmaradt 2022. júniusi teljesítményétől.
Az Egyesült Királyságban a Heathrow repülőtér teherforgalma 2023 első hét hónapjában 2007 óta a legalacsonyabb volt, kivéve a 2009-es recessziós évet és 2020-at, a pandémia legsötétebb időszakát. (A 2008-2009-es válság visszavetette a kereskedelmet és a szállítást, míg a 2020-2021-es járvány idején az otthonukba bezárt emberek sokat vásároltak az interneten, és ezek az áruk sokszor légi szállítással jutottak el hozzájuk.)
Kínában a konténerkikötők idén pár száz ezerrel több konténert kezeltek a nyár közepén, mint egy évvel korában. A belső közúti, vasúti és folyami szállítás hét százalékkal bővült ugyanebben az összehasonlításban. Mindez nem több viszonylag biztató jelnél.
A szakértők összességében úgy látják, hogy a szállítási igények 2022 közepe és 2023 első fele közt tapasztalt nagy visszaesésén ugyan már túl vagyunk, ám semmi jele annak, hogy elindult volna az határozott kilábalás a gödörből.