Kiszámíthatatlannak tűnik, mit hoz 2024 a légi szállításban, leszámítva, hogy az üzletág technikai háttere megújulóban van. Új óriások váltják le a kiöregedő régi Jumbókat az égen, miközben a „darazsak” méretkategóriájában kétféle drón is megjelenhet a piacon.
Az légi fuvarozási ipar történetében jelentős év volt 2023, miután a vállalatok igyekeztek megtalálni az egyensúlyt a koronavírus-járvány alatti kiugró és az azt követően bezuhanó kereslet között. Ázsia a növekedés kontinense volt ezen a téren, a világ több részén inkább a megrendelések hiányával küszködtek a szállító cégek.
Az ágazat történetében 2024 olyan év lehet, amelyben évekkel korábban indított programok érhetnek be. A legfontosabb része ennek az lehet, hogy lendületet vesz a polgári légi fuvarozás legnagyobb repülőgépe, a Boeing 747-es utasszállítókból átalakított cargo változatok nyugdíjazása. Ez költségcsökkenést ígér, mivel korszerűbb típusok váltják fel a Jumbo Jetek helyét.
Az Israel Aerospace Industries (IAI) arra számít, hogy 2024 elején megkapja a repülési engedélyt Boeing 777-300ERSF széles törzsű repülőgépére, amitől sokat várnak a légi szállítási iparban. Az IAI a Boeing 747-esek, 767-esek és 737-esek átalakításával szerzett elismerést magának. Az új 777-es cargo változatra eddig ötven megrendelést gyűjtöttek.
Az izraeli vállalat következő nagy projektje a szintén széles törzsű Airbus A330-300BDSF átalakítás lesz, amelyet az Avolon bérbeadó vállalattal együttműködve végez. Az IAI harminc A330-ast alakít át, az elsőket 2025-ben szállíthatják le a vásárlóknak.
Sajátos mellékszála ennek a történetnek, hogy a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe, az Airbus A380-as kimarad az átalakításból. A kétfedélzetes gép utastereinek padlóját ugyanis meg kellene erősíteni az áruszállításhoz, ami túl drága lenne.
A keskeny törzsű repülőgépek között 2024-ben megjelenik a piacon az A320-as cargo változata. Ennek a típusnak az átalakítását a San Diegó-i C Cubed Aerospace végzi. Az A320CCF éppen jókor érkezik, mert kisebb gépekből – amelyek eddig jellemzően átalakított Boeing 737-esek voltak – hiány van.
A drónok térhódítását az elmúlt években a hatósági engedélyek hiánya hátráltatta. Az új évre, 2024-re is igaz, hogy csak nagyon kevés ember fog drónok szállította csomagokat kapni. A kísérletezés élén járó UPS a gyakorlati teszteknél tart, mielőtt kitalálná, hogyan hasznosíthatná ezt a technológiát széles körben. Az Amazon várhatóan 2024 későbbi szakaszában jelenti be olaszországi, nagy-britanniai és egyesült államokbeli drónterveit.
A szállítás utolsó kilométerén repülő drónok mellett folynak a kísérletek a közepes hatótávúakkal is. Az egyik jelentős fejlesztő, a Dronamics nagy feltűnést keltett a dubaji repülőgép-kiállításon azzal a bejelentésével, hogy a Qatar Airways Cargóval, az Aramexszel és Dubaj stratégiai fejlesztési alapjával folytat közös fejlesztést. (Korábbi cikkünk a Dronamics-ről.)
A vállalat abban bízik, hogy már 2024-ben elindíthatja első drónos légi szállítási szolgáltatását Görögországban. Ezt követően a mediterrán térségben akarnak terjeszkedni.
Forrás: https://simpleflying.com/air-cargo-trends-2024-predictions/