Ott ahol senki sem számít rá.
Azok az országok, főként az Arab-öböl mentén, amelyek bevétele az elmúlt évtizedekben az olaj exportjából származott, keresik az új helyüket az olajkorszak utáni világban. Irak viharos közelmúltja miatt súlyos lemaradásban van, ám a bagdadi kormány úgy gondolja, kitalált valamit – derül ki a Voice of America tudósításából.
Közlekedési tranzitországgá akarják tenni az országot az Európát és a Közel-Keletet összekötő észak-dél útvonalon. Az ehhez szükséges közúti és vasúti infrastruktúra-fejlesztésekre 17 milliárd dollárt szánnak a következő években. (Ez Magyarország éves GDP-jének valamivel kevesebb, mint tíz százaléka.)
Minden ilyen projektnek szüksége van egy jól hangzó elnevezésre, ami az iraki közlekedési tranzitfolyosó esetén a „Fejlődés útvonala” lett. A folyosó 1200 kilométer hosszú. Északon a török határól indul, délen az Arab-öböl partján ér véget.
A kezdeményezést Mohammed Shia al-Sudani, az ország miniszterelnöke egy konferencián mutatta be, amelyen jelen volt Irán, Jordánia, Kuvait, Omán, Katar, Szaúd-Arábia, Szíria, Törökország és az Egyesült Arab Emírségek közlekedési minisztériumának képviselője.
Elmondása szerint a közlekedést tekintik az olajkorszak utáni iraki gazdaság egyik fenntartható ágazatának. Úgy vélik, hogy az ország középponti elhelyezkedésének köszönhetően ezzel is hozzájárulhat a környező országok gazdasági integrációjához.
Irakban az amerikai megszállás lezárultát káosz követte. A korrupció elszívja a gazdaság elől a forrásokat, az infrastruktúra részben az elhanyagoltság, részben a katonai tevékenység miatt siralmas állapotban van. A Bagdad és a török határ között lévő szakaszon közlekedőket időnként megtámadják az Iszlám Állam terrorszervezet még megmaradt harcosai.
Sudani szerint első lépcsőben az elhanyagolt utakat és az elektromos ellátórendszert fogják rendbe tenni. Emellett máris elkezdték bővíteni az Öböl partján lévő Al-Faw kikötőjének árukezelési kapacitását. Ez lenne a tengeren érkező, illetve az arra felé tartó áruk vasúti és közúti átrakodásának központja.
A tervek szerint 15 vasútállomást építenek az észak-déli út mentén Bagdad mellett olyan nagyobb városokban, mint Bászra és Moszul.
Zyad al-Hashemi nemzetközi közlekedési tanácsadó kételkedik a terv sikerében. Mint mondja, hiányzik belőle a „folyékonyság”. Ez alatt azt érti, hogy a megrendelők szeretik közvetlenül eljuttatni árujukat Ázsiából Európába. Igyekeznek elkerülni az átrakodásokat hajóról vasútra vagy kamionra és fordítva.
Másrészt a Vörös-tenger–Szuezi csatorna útvonal bizonytalanná válása az irakiak kezére játszhat. A biztonságról nekik is gondoskodni kell.