Egyelőre csak rontott a vörös-tengeri válságon, hogy az amerikai és a brit légierő és haditengerészet megkezdte a húszi milícia szárazföldi drón- és rakétaindító állásainak, raktárainak és radarjainak támadását. A szakértők szállítást felbolygató konfliktus elhúzódására számítanak.
„Eddig úgy látszik, hogy a húszi támadások csak szaporodnak” – mondta Benedik Folden, a Nyttingnes a Clarksons Securities pénzügyi szolgáltató cég elemzője. A szakértő szerint az amerikai–brit szárazföldi légi csapások csak tovább erősítették a húszi milíciát abban az elhatározásában, hogy szétbombázza a világkereskedelem legfontosabb szállítási útvonalát.
A kínai Honour Lane Shipping fuvarozó vállalat ügyfeleinek szóló e-mailjében azt írta, hogy „informális” előrejelzése szerint a következő hat hónapban nem fog megszűnni a konfliktus, sőt akár egy évig is eltarthat.
Előző cikkeink a témában:
Az a helyzet, hogy nyerésre állnak a terroristák a Vörös-tengeren
Az 1970-es évekbe lökheti vissza Európát a vörös-tengeri szállítási válság
Egyre nagyobb a káosz a vörös-tengeri szállítási válságban
Ellentmondásos elemzések érkeznek a Vörös-tenger felől
A nemzetközi helyzet fokozódik – a szállítók és ügyfeleinek bánatára
Ha ez így lesz, akkor az év harmadik negyedéig tovább fognak nőni a szállítási díjak és tovább fog súlyosbodni a szállítóeszközök hiánya.
A helyzet közvetlen áldozata az egyiptomi gazdaság, amelynek legjelentősebb bevételi forrása a Szuezi-csatorna használati díjából származó jövedelem. Ennek visszaesése megfejeli a turizmus veszteségét, miután a turisták száma visszaesett a Hamász és Izrael háborújának kirobbanása után.
Olajból naponta nyolcmillió hordónyi úszik át a csatornán normális esetben, ami 5-7 millióra csökkent – mondta Andy Lipow olajkereskedő. Ennél sokkal nagyobb a veszteség a konténerforgalom terén. A napi 500-600 ezres mennyiség 90 százaléka mellőzi a csatornát azért, mert a konténerszállító hajók kénytelenek Afrika megkerülésével közlekedni Európa és Ázsia között.
Mindent egybevetve a csatorna forgalma 40-50 százalékkal csökkent. Ez szakértők szerint a koronavírus-járvány idejéből ismert szállításilánc-problémákhoz vezethet. A konténerek késedelmes visszaérkezése miatt Ázsiába, nagy hiány alakulhat ki újratöltendő szállítóeszközökből, ami hozzájárul a fuvarozás drágulásához.
Európa kapja a legnagyobb övön aluli ütést
Európa fogja a legjobban megérezni a vörös-tengeri válság hatását – mondta Stephen Schwarz, a Wells Fargo Bank elemzője. Ugyanakkor, mivel a megnövekedett szállítási időt elsősorban több hajó indításával lehet kompenzálni, ennek elszívó hatása átgyűrűzik az egész világ szállítási iparába.
Más szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy a nagy hajók késve fognak érkezni az európai kikötőkbe, ami vélhetően dugókat fog okozni a kirakodásukban. Ez tovább lassítja a szállítást. Így nőni fog például az USA-ba induló és onnan érkező hajók kiszolgálásának ideje is.
A covidon edződött fuvarozók és szállítmányozók máris elkezdték átirányítani a sürgős szállítmányokat a légi szállítás felé.
Az amerikai kiskereskedők azt állítják, hogy ki tudják védeni a káros hatásokat, mivel szükség szerint charter járatokat rendelnek raktáraik feltöltésére. Valójában csak élesíteniük kell azokat az eljárásaikat, amelyeket az áruhiány megelőzésére dolgoztak ki.
A szállítási díjak mind az USA keleti partja és Ázsia, mind az Európa-Ázsia útvonalakon 6-8 ezer dollár/FEU-ra mentek fel eddig – derül ki a friss adatokból. Az elmúlt évben a válság kirobbanása előtt 2000 dollár/FEU alá is benézett az ár.