A Rejtő Jenő-regények legendás főhőse ugyan azt kifogásolta, hogy csaltak a rulettasztalnál, ám a szállítással foglalkozó vállalatok vezetőinek legalább ilyen komoly okuk van idegeskedni a gomba módra szaporodó lopások miatt.
A szállítmányok megdézsmálása 57 százalékkal ugrott meg 2023-ban az ennek tükrében „boldog békeévnek” tűnő 2022-höz képest – vette át a Verisk kockázatelemző céghez tartozó CargoNet adatát a CNBC.
„Az hiszem, minden idők legtöbb lopását szenvedhettük el az elmúlt évben. Sose tapasztaltam még ehhez hasonlót” – mondta Scott Cornell szállításbiztonsági szakértő.
A meglovasított áru értéke 130 millió dollár volt tavaly, ám ez csak egy becslés A tolvajoknak ugyanis a dolog természeténél fogva nem kell statisztikai adatokat szolgáltatniuk rablásra szakosodott vállalkozásaik tevékenységéről. A CargoNet szerint a kár ennél jóval nagyobb.
„Tíz évvel ezelőtt, 2014-ben havonta 100 körüli lopásról kaptunk jelentéseket – mondta Keith Lewis, a CargoNet elnökhelyettese. – Most körülbelül 220 bejelentésről beszélhetünk havonta.”
Az adatelemző cég számai szerint 2023 utolsó negyedévében 68 százalékkal több szállítmányt fosztottak ki, mint 2022 azonos időszakában. Ez húzta fel az átlagot az év első húsz hetében feljegyzett több mint 40 százalékos növekedés után.
A szállítmányok megdézsmálása alatt azokat a lopásokat értik a szállítási iparban, amelyek a fuvarozás és a raktározás bármelyik pontján történnek.
A szakértők úgy látják, hogy egyre több bűnöző fordul „szakmájának” e felé az ágazata felé, mert a konténerek feltörése esetén kicsi a lebukás kockázata, miközben nagyot lehet kaszálni, ha egy értékes áruval megrakott szállítóeszközt törnek fel.
A lopások többsége az USA-ban Florida, Kalifornia és Texas államban történt 2023-ban. A kockázat azonban nem korlátozódik a tengerparti országrészekre. A nagy logisztikai központok a szárazföld belsejében is kedvelt célpontja a rablóknak.
A szállítással foglalkozó vállalatok nagy pénzeket költenek a biztonság erősítésére. Új technológiákat alkalmaznak a távfelügyeletre, illetve az áruk valós idejű nyomon követésére.
Az ezzel foglalkozó biztonsági szakértők azonban azt mondják, hogy csak akkor oldódik majd meg a probléma, amikor a szállítmányozó vállalatoknak gyakorlatilag folyamatos rálátásuk lesz a konténerekre, amelyekben a rájuk bízott árut szállítják.
És ezt tovább bonyolítja, hogy az eszközeiket minden berakodáskor telepíteniük kell, majd a kirakodáskor vissza kell szerezniük. Ráadásul erről a reverse logistics folyamatok során is gondoskodniuk kell. Mindez nem teszi majd kevésbé fejfájásmentessé a munkájukat
Társaságunk nagyon büszke arra, hogy a bonyolításunkban végzett szállítmányozási tranzakciók nagyon kis hányadánál fordul elő káresemény. És ha ilyesmi mégis bekövetkezne, ami sajnos elkerülhetetlen, különböző biztosítási konstrukciókkal igyekszünk ügyfeleink kockázatát mérsékelni.
Kérjük, szállítmányaikhoz okvetlenül kössenek szállítmánybiztosítást, amelynek költsége elenyésző és aminek a hiánya nagyon fájdalmas lehet! Az Ön kapcsolattartója társaságunknál szívesen segít a biztosítás megkötésében.