Jelentősen nőtt a kereslet 2024 első két hónapjában a Kínát és Európát összekötő vasúti szállítási szolgáltatás iránt – derült ki a kínai állami vasúttársaság friss adataiból. A két végpont között közlekedő szerelvények száma megközelítette a háromezret (pontosan 2928 volt) januárban és februárban, ami kilenc százalékkal több 2023 azonos két hónapjához képest.
Összesen 317 ezer húsz láb hosszú konténernek megfelelő áru (TEU) utazott vasúti járatokon ebben az időszakban, ami tízszázalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Az év második hónapjának végére a Kína–Európa vasút 25 európai ország 219 városát érte el – derül ki a vasútüzemeltető cég jelentéséből.
Hasonló tartalmú beszámoló jelent meg a Financial Timeson, amelyet átvett a Railfreight.com hírportál. E szerint az orosz állami vasutak (RZD) szépen profitál a vörös-tengeri szállítási válságból. Számos európai logisztikai cég ugyanis arról számolt be, hogy ügyfeleik átterelik szállításaikat a meghosszabbodott déli tengeri útvonalról az észak felé tartó kínai–orosz vasútvonalra.
A vörös-tengeri válság, amelyben a jemeni húti lázadók drónokkal és rakétákkal támadják a Jemen nyugati partjai előtt a tengeren haladó teherszállító hajókat, egyelőre nem csillapodik. A konténerszállító hajótársaságok kénytelenek voltak átirányítani járataikat a Szuezi-csatornától Afrika felé. A hajók a Jóreménység fokának megkerülésével, 15 nappal hosszabb utazással érik el Ázsiából indulva az európai kikötőket.
A DHL, a RailGate Europe, a Rail Bridge Cargo és más szállítással foglalkozó európai vállalatok arról számoltak be, hogy ügyfeleik nagyjából 40 százalékkal többször kérik, hogy a orosz vasúti útvonalon szállítsák áruikat, mint a válság kirobbanása előtt. Ez az összeköttetés gyorsabbá és rövidebbé vált az új helyzetben.
Miközben a tengeri út 55 napig tart, a kínai Csengtu városa és a németországi Duisburg között vasúton csak fele ennyi időbe telik az áru szállítása. Ennek legnagyobb haszonélvezője az RZD, amely szerelvényein túl az orosz vasúti hálózatnak is tulajdonosa. Majdnem monopóliuma van a kínai–orosz teherszállításban.
Az Ukrajna ellen indított orosz agresszió nyomán bevezetett gazdasági szankciók nem vonatkoznak a szállítási tranzitra, így az ezt igénybe vevő vállalatoknak nem kell büntetéstől tartaniuk. A jelentősen megugrott szállítások ugyanakkor továbbra is elmaradnak a háború kitörése előtti mennyiségtől.
A kapacitásnak van egy jelentős korlátja. Nevezetesen az, hogy egy modern konténerszállító óriáshajó annyi terhet szállíthat el egy fuvarral, amennyi egy hónap alatt juthat el Kínából Európába vasúton. A vasúti kapacitás bővítése bonyolultabb – a növekvő kereslet miatt április hónapban a vasúti fuvardíjak növekedésére lehet számítani.
Társaságunk számára biztos kapacitás érhető el a Kínából Európába vezető vasútvonalakon az Ön árui számára. Kollégáink örömmel adnak Önnek ajánlatot Kínai vasúti LCL és FCL érdeklődésük esetén.