A japán kormány első ránézésre őrült megoldás köré akarja szerezni a szigetország szárazföldi szállítási rendszerét – adta hírül az amerikai Fast Company gazdasági hírportál. Egy csapással adhatnak választ az utak zsúfoltságára, a környezetszennyezésre és a sofőrhiányra.
A japán kormány közlekedési és turisztikai minisztériuma azt tervezi, hogy építenek egy automatikus vezérlésű, futószalagszerűen működő szállítási rendszert, Tokió és Oszaka között. Az utóbbi a terv igazán rendkívüli része, ugyanis ezt a távolság testvérek között is 500 kilométer.
A bevezetőben említett három előny közül az első, hogy mérsékelni lehet az ország fő közlekedési ütőerén a forgalom túlzsúfoltságát. A minisztérium szakembereinek számítása szerint naponta 25 ezer teherautó szállítási feladatait vehetné át a futószalag. Ez egyben hozná a második előnyt, nevezetesen a szén-dioxid és az egyéb levegőszennyező káros anyagok kibocsátásának mérséklését.
Ugyanakkor Japán esetén nem ez a legfontosabb haszna az új megoldásnak, hanem az, hogy választ ad a munkaerőhiányra. A szigetország lakossága ugyanis tempósan öregedik. Csak a 2023. október 1-jét megelőző egy évben több mint 800 ezer emberrel csökkent a népesség. Ez volt a legnagyobb éves hanyatlás az adatgyűjtés 1950-es kezdete óta.
Ez az szám megegyezik naponta több mint 2000 ember elvesztésével. Olyan, mintha minden órában meghalna több mint 90 ember úgy, hogy helyettük egy sem születik.
A japán gazdaság működése a tét
Kisida Fumio miniszterelnök szerint Japán a határára érkezett annak, hogy ne tudja fenntartani alapvető társadalmi működését. Az ország munkaképes korú lakossága 1993-ban 87 millió volt, ami 2018-ra 75,3 millióra csökkent. Várakozások szerint ez a trend folytatódni fog. Az ország 2018-as 126 milliós népessége 2030-ra 119 millióra esik vissza. Emiatt a számos ágazatban nőni fog a munkaerőhiány.
Eközben a kis csomagok mennyisége a szállításban az elmúlt 30 évben kétszeresére nőtt az online vásárlások elterjedése nyomán. A jelenleg rendelkezésre álló infrastruktúra küszködik a megnövekedett igények kiszolgálásával. És a helyzet rosszabb lesz. A minisztérium várakozása szerint 2030-ig további 30 százalékkal fog nőni a szállítandó csomagok mennyisége.
A népesség csökkenése miatt ezt a szállítási feladatot akkor már nem tudná megoldani a japán fuvarozási ágazat. Ezért komoly gond, hogy a Tokió–Oszaka futószalag a tervek szerint csak 2034-re lesz teljesen kész.
Villanyraklapok autópályája jön létre
Az alagútban teljesen automata vezérlésű, elektromos meghajtású raklapok közlekednek majd. Kezdetben úgy gondolták, hogy a meglévő autópályákat elválasztó sávban építik ki közlekedőfolyosójukat, ám kormány ma már inkább az alagutakban gondolkodik, amelyeket ezek alatt az utak alatt fúrnának.
A villanymotoros raklapok hagyományos társaikhoz hasonlóan mindenféle áru szállítására alkalmasak lennének a friss haltól az online kereskedők jellegzetes dobozaiig. A beruházási költséget 26 milliárd dollárra tervezik, ami azt jelenti, hogy átlagosan kilométerenként 50 millió dollárba kerülne az építkezés.
A minisztérium széles körű egyeztetést kezdeményezett azzal a céllal, hogy magántőkét is bevonjanak a finanszírozásba. Tervezik egy önálló vállalt létrehozását az építkezésre és az azt követő üzemeltetésre.
Másnak is eszébe jutott a föld alatti futószalag
Japán nem az egyetlen ország, amely azt tervezi, hogy soha nem látott high-tech megoldással enyhíti az ország logisztikai problémáit, bár kétségtelenül a szigetország terve a leggrandiózusabb. Svájcban Cargo Sous Terrain (CST) névre keresztelték azt a tervet, amelyben egy színén 500 kilométer hosszú föld alatti alagútrendszert építenének.
A japán elképzelésnél kisebb alagutakkal összekötnék az ország legnagyobb városait, Zürichet, Bázelt és Genfet 2045-ig. Itt is automatikusan vezérelt elektromos járműveket használnának amelyek átlagosan 30 kilométer/órás sebességgel, azaz amatőröknek erős bringatempóban szállítanák az árukat.
A tejes építési költségre tág becslést adnak. E szerint 33–38 milliárd dollárba kerülne a svájci föld alatti teherszállító rendszer. A fő cél a környezet szennyezésének és a közlekedés zsúfoltságának csökkentése.
Kínában Urban Underground Logistics Systems (ULS) a program neve, mert a nagyvárosokban építenének ki föld alatti szállítási rendszereket. Ebben is automata elektromos járművek közlekednének, de futószalagokat is alkalmaznának. A rendszer első elemei már 2025-től üzembe állhatnak, a teljes hálózat 2035-re készülhet el. A beruházási költség 3–4,5 milliárd dollár lehet.
Hollandiában nagy átmérőjű alagutakban gondolkodnak, amelyek a városi áruelosztó központokat, a raktárbázisokat, a repülőtereket, a pályaudvarokat kötnék össze. A futószalagszerűen működő rendszer kiépítésének költségét 11–16 milliárd dollár közé várják. Az első szakasz 2030-ra, az egész rendszer 2040-re készülhet el.