Beindította a riadócsengőt a környezetvédőknél az a friss felmérés, amely szerint az öt évvel ezelőttihez képest negyedével nőtt a légi fuvarozás károsanyag-kibocsátása – adta hírül a brit Guardian hírportálja. Látva az előrejelzéseket a légi szállítás szédítő tempójú növekedéséről, az átlagosnál is idegesebbek lettek a Föld bolygó jövőjéért aggódó aktivisták.
A Stand.earth környezetvédelmi kampánycsoport osztott-szorzott, és arra a következtetésre jutott, hogy 2019 és 2023 között 25 százalékkal nőtt a légi fuvarozásban részt vevő repülőgépek szén-dioxid-kibocsátása. Ez abból fakadt, hogy az elmúlt évben 30 százalékkal több járat indult mint 2019-ben.
Az Egyesült Államok felelős a globális légi szállítási ipar károsanyag-kibocsátásának 40 százalékáért. Ez bizonyára rosszul esik az amerikai környezetvédelmi szervezet aktivistáinak.
Az átkozott covid lappang a háttérben
Devyani Singh, az elemzés egyik szerzője úgy jellemi ezt a változást mint a Föld klímáját és az emberek egészségét veszélyeztető új kihívást. Arra biztatja a szállítmányozó vállalatokat és megrendelőiket, hogy fuvarmegrendeléseik minél nagyobb részét tengeri vagy vasúti úton bonyolítsák le. A légi szállításnál még az egyébként nem éppen hatékonysága miatt kedvelt közúti fuvarozás is jobb.
Egy régi becslés szerint a légi közlekedés nyolcvanszor több szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a hajók használata. A levegőben utazó áru a legkarbonintenzívebb szállítási mód.
A kutatás szerzői két tényezőt okolnak a jelentős növekedésért. Az egyik a koronavírus-járvány utáni gazdasági változások, a másik az online vásárlás népszerűségének növekedése. Az utóbbinak szintén a covid adott lendületet.
Az üzlet eszelős pörgése rossz tanácsadó
Az elektronikus kereskedelem cégeinek egyik nagy versenye a megrendelések teljesítésének határidejéhez kötődik. Az a cég nyer, amelynek futárja a lehető legrövidebb időn belül leteszi az árut a vásárló lakásának küszöbére. Különösen igaz ez a hűségprogramokban részt vevő fogyasztókra. Ennek tükrében az Amazon 200 milliós Prime-tagsága a kiszállítás pörgésének egyik fő mozgatója.
A kutatók megjegyzik, hogy 2019 előtt jellemzően a romlandó áruk utaztak repülőn. Emellett olyan termékek, amelyeket minél gyorsabban el kellett juttatni úti céljukhoz, illetve a luxuscikkek ára viselte még a légi fuvarozással járó pluszköltséget. A pandémia azonban felbolygatta a szállításokat is, így a légi út sokszor a késések elkerülését szolgálta.
Riasztóan nőhet a szállított csomagok mennyisége
Erre tett rá egy lapáttal a Temu és a Shein megjelenése, amelyek gigantikus méretüknél fogva óriási megrendeléseket adtak a légi fuvarozóknak. Ezzel tudták rövidíteni a szállítási időt a kínai gyártóktól a tengerentúli fogyasztókhoz.
További összetevője a változásnak, hogy a covid előtt jelentős volt az utasszállító gépek szerepe a légi szállításban. Miután ezek a járvány miatt a repülőtereken rostokoltak, előtérbe kerültek a teherszállító repülőgépek. A pandémia után azonban nem állt helyre a korábbi rend, hanem továbbra is széles körben használják az utóbbiakat.
Az említett 25 százalékos növekedés úgy jön össze, hogy az utasszállító gépen utaztatott áru mennyisége csökkent.
A környezetvédők megtalálták azokat a nagyvállalatokat is, amelyeket a legjobban ostorozhatnak. Vizsgálatuk szerint az amerikai FedEx és UPS felelt a légi fuvarozási ipar szén-dioxid-kibocsátásnak 24,7 százalékáért, azaz majdnem negyedéért 2023-ban.
Ami a vészharangok még hangosabb kongatására ad okot, az egy tavalyi kutatás, amit a Clean Mobility Collective és a Stand Researc Group, kutatóintézetek végeztek. Ez arra a következtetésre jutott, hogy világon szállított csomagok mennyisége 2030-ra 800 milliárdra nőhet a 2022-es 315 milliárdról.