Az elektromos autók jövőjét már nem sokan kérdőjelezik meg, ám a teherszállításban és az anyagmozgatásban még nem dőlt el, hogy milyen járművek válthatják fel jól bevált dízelmotoros elődeiket. Egy váratlanul feltűnt új üzemanyag hívei azt ígérik, hogy gazdaságos alternatívát kínálnak a gázolaj felváltására.
A világ energiafelhasználásának egyik szürke foltja a teherszállítás. Ezen a területen az új és a régi patthelyzetben van, mert szemben az autókkal nem lehet egyszerűen elektromos meghajtásra váltani – derült ki a FreightWaves logisztikai szakportál alapos beszámolójából a propánról mint üzemanyagról.
A dízel meghajtás egyelőre a király. Mindent visz. A hidrogén talán valamikor a helyére léphet a hosszú távú fuvarozásban. Az akkumulátoros elektromos meghajtás csak a kisebb szállításokban, például a házhoz szállításban, a csomagkézbesítésben jöhet szóba. Nem alkalmas 18 tengelyes monstrumok meghajtására. Kaliforniában a hajókról a vasútra vagy kamionokra átrakást végző szállító eszközök esetén is forszírozzák az elektromos megoldást.
A napokban azonban bemutatkozott egy új versenyző az üzemanyagok mezőnyében, nevezetesen a propán. A Port Newark Container Terminal (PNCT) az egyik olyan kikötői logisztikai centrum, amely vásárolt egy propánnal hajtott vontatóflottát. Ennek feladata a konténerek eljuttatása a hajóktól az vasúti szállítási terminálokig (drayage).
Egyszerű az új szállítási üzemanyag képlete
A propán színtelen, szagtalan gáz, képlete C3H8. Ennél szemléletesebb látni a képletet a Wikipédia szócikkében. A három szénatom szép sorban helyezkedik el egymás mellett, körülöttük szimmetrikusan sorakozik a hidrogén atomok kisebb serege. A tájékoztatóból az is kiderül, hogy a gáz a kőolaj- és a földgázkitermelés mellékterméke.
Fűtésre, motorok hajtására használják, továbbá petrolkémiai nyersanyag más gázok és folyékony szénhidrogének mellett. Magyarországon talán a propán-bután gázkeverék alapján (angolul liquefied petroleom gas, LPG) alapján ismert. Az LPG-be büdös etanolt kevernek, hogy ha szivárog, azt azonnal észrevegye a felhasználó. Ez a gáz cseppfolyós állapotában viszonylag könnyen szállítható.
Az Egyesült Államokban elsősorban az egyszerű statisztika szól a propán mellett. Az Energy Information Administration (EIA) tanácsadó szervezet adatai szerint az USA-ban órási mennyiségű propán keletkezik, aminek jó részét nem helyben használják fel. Nagy az export, amit jól lehetne házon belül hasznosítani.
A palagáz-forradalom propánforradalom is volt
Az EIA legfrissebb adatai szerint az Egyesült Államokban áprilisban naponta 2,4 millió hordó propán keletkezett részben az olaj- és gázkitermelés helyein, részben a szénhidrogén-alapanyagok feldolgozása során. Ebből a kivitel 1,678 millió hordó volt naponta, miközben 73 ezer hordónyi gáz érkezett az országba.
Ezzel éles kontrasztban vannak a tíz évvel ezelőtti adatok. Akkor, 2014 áprilisában a napi “propántermelés” 1,2 millió hordó volt az említett két forrásból. A rétegrepesztéses olaj- és gázkitermelés felfutása egyben a propán területén is mennyiségi ugrást hozott.
A felhasználás oldalán a legnagyobb fogyasztó a fűtés. Az USA viszonylag távoli vidéki területein, amelyek közelében nincs földgázvezeték, szívesen égetnek propánt télen. Jellemző, hogy a PNCT propánbeszállítójának neve Suburban Propane. Ez utal arra, hogy eredetileg külvárosi fogyasztók gázellátója a vállalat.
A másik nagy felhasználó a petrolkémiai ipar, amely szintén az olajpala- és a palagáz-kitermelésnek köszönhető nyersanyagbőség nyomán erősen fejlődik az USA-ban.
Az export-import mérleg a propán mellett szól
Az EIA export-import mérlegéből látszik, hogy bőven van olyan felesleg propánból, amit fel lehetne valamire használni az USA-ban is. Ennek egyik példája a PNCT bemutatója, amelyen húsz vontató vonult fel az egyelőre 45 autós propán hajtású flottából. Az év végere meg akarják duplázni ezt a számot.
A járműveket a német Mafi vállalat gyártja, amelynek nagy elosztóközpontja van az Egyesült államok Georgia államában. A cég a reális megoldást látja a propán üzemanyagban a teherszállításban.
Igaz, hogy nem zéró szén-dioxid-kibocsátású üzemanyag, de az elégetésével a dízelnél 15 százalékkal kevesebb kerül a levegőbe ebből gázból, a nitrogén-oxidoknál még jobb a helyzet és szilárd mikrorészecskék lényegében nem keletkeznek a propán felhasználásakor.
A Mafi és a PNCT vezetői elismerik, hogy nem a propán meghajtás ára az, ami indokolja a váltást a dízelről. A valódi indok a hosszabb távú költségek alakulása. Ebben az összehasonlításban szerintük az elektromos meghajtásnál is jobbat tud a propán. És hosszabb távon környezetvédelmi szempontból is védhető ez a gáz.
Lehet nulla a propán karbonmérlege
A propán jövőjét talán az alapozhatja meg igazán, hogy az Egyesült Államokban népszerű biodízel előállítása során is keletkezik melléktermékként. Ezt nevezik megújuló propánnak. A biodízelgyártáshoz egyébként az élelmiszerek gyártása során keletkező állati zsiradékokat és használt konyhai növényi olajat használnak.
A gáz lelkes hívei szerint ez megnyithatja az utat a propán előtt a tágabb teherszállításban is. A Mafi szakértőjének beszámolója szerint cége lényegében a dízelmotorokkal megegyező méretű motorokat gyárt, illetve átalakítással is foglalkoznak. A matek első látásra a propán ellen szól, ugyanis egyórányi vezetéssel a dízel motorok egy gallon üzemanyagot égetnek el, míg propánnal hajtott társaik 1,5 gallont. (Egy gallon egyenlő 3,8 literrel.)
Ez azonban csak a költségek egyik eleme – mondja a Mafi szakértője. Ha csak a fogyasztást nézzük, akkor a propán veszít. Ha azonban más jellemzőket is figyelembe veszünk, például a levegőszennyezés csökkentését vagy a karbantartási költségeken elérhető megtakarítást, akkor összességében a propán kelül ki győztesen a teherszállítás reális üzemanyag-alternatívái közül.