Magyarország kormánya hivatalosan is kinyilvánította szándékát arra, hogy csatlakozik az elektronikus fuvarlevélre vonatkozó nemzetközi egyezményhez – jelentette a Közlekedésvilág.hu hírportál. A kizárólag magyar tulajdonosi háttérrel létrejött e-CMR Europe Kft. ugrásra készen várja az e-CMR hazai ratifikációját.
A magyar logisztikai és fuvarozói ágazat érdekképviseletei – a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (Szallitmanyozok.hu) − és az i-Cell Mobilsoft Zrt. közreműködésével alakult társaság célja az elektronikus belföldi és nemzetközi fuvarlevél minél gyorsabb és gördülékenyebb hazai bevezetése.
A hazai e-CMR platform és a hozzá tartozó applikáció elsősorban a magyar vállalkozások igényeit kívánja kiszolgálni, miközben megteremti a lehetőségét annak, hogy az érintett piaci szereplők a nemzetközi színtéren is elérjék a digitalizált fuvarokmány-kezelés előnyeit.
Az e-CMR általános elterjedését gyorsíthatja az EU eFTI, azaz elektronikus áruszállítási információs rendszerének 2024-ig történő bevezetése – derült ki a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete korábbi közleményéből. Az eFTI alkalmazásával minden a fuvarozást kísérő dokumentum digitalizálttá válik, ami nemcsak a logisztikai ágazat működését gyorsítja és teszi versenyképesebbé, hanem hazánk és az unió zöld törekvéseinek is megfelel.
Az elektronikus fuvarlevél-szolgáltatás bevezetése jelentősen hozzájárulhat az ellátási lánc hatékonyabb működéséhez és átláthatóságához. Minél többen csatlakoznak a magyarországi rendszerhez, annál nagyobb haszonélvezője lehet a hazai logisztika, szállítmányozás és a közúti árufuvarozás a rendszer használatának – vélik a Közlekedésvilág.hu szerkesztői.
Az elektronikus fuvarlevél használatának törvényes lehetősége elvileg már megvan, a rendelkezés megjelent a Magyar Közlönyben.
Sajnos a formális döntés következményei a szakmában egyelőre nem érezhetők. A digitalizációs technológia – a jogi környezet most megtörtént kialakítása ellenére – egyelőre nem használható a fuvarozók számára és a szakemberek nem tudnak arról sem felvilágosítást adni, hogy mikortól lesznek a feladók, címzettek, szállítmányozók és fuvarosok regisztrálhatók Magyarországon ilyen rendszerbe.
Egyelőre tehát marad az önindigós, előrenyomtatott CMR fuvarlevél szett a nemzetközi közúti fuvarozásban, amelynek – a közhiedelemmel ellentétben – nem egy, hanem három „eredeti” példánya van. A legfelső, fehér papírra nyomtatott példány nem eredeti, az az ún. elszámolási példány. Alatta van a három eredeti példány, a fuvarozó, a címzett és a feladó példánya. Ez utóbbi az ún „piros” példány, amelynek tartalma – annak ellenére, hogy valóban eredeti a neve – eltér a másik két eredeti példányétól, hiszen azon még nincsen rajta a címzett átvételt igazoló rájegyzése és bélyegzője ill. az esetleges további fuvarozók megjegyzése. Ez a sok évtizeddel ezelőtt kitalált rendszer papíron ma is megbízhatóan működik – de bizony nagyon ideje lenne egy ennél megbízhatóbb és pontosabb elektronikus megoldás elterjedésének.