Már 2024 végén is látszott, mi okozhat gondot 2025-ben azoknak a vállalatoknak, amelyek Ázsiából importálnak árut Európába, illetve azoknak, amelyek ezek szállítmányozásával foglalkoznak. A hír rossz, de legalább nem meglepő.
Rekordalacsonyra esett a tengeri konténerszállító hajóflották félreállított szállítási kapacitásainak szintje – derült ki az Alphaliner tanácsadó cég adataiból, amit a gCaptain.com hírportál idézett. Ez az egyik káros mellékhatása a világ tengeri áruszállítását több mint egy éve akadályozó vörös-tengeri válságnak.
A tengeri fuvarozók hosszabb ideik hajóznak Ázsiából Európába, mert meg kell kerülniük Afrikát, aminek hatására tonnában számolva csak 0,7 százalékkal csökkent szállítási kapacitásuk. Ez az adat még a koronavírus-járvány idején feljegyzett aránynál is kisebb. Megfordítva arról van szó, hogy 2024 első tíz hónapjában a tengeri konténerszállító vállalatok kapacitásaik 99,3 százalékát használták ki.
Az nem meglepő, hogy az Alphaliner a vörös-tengeri válságot teszi ezért felelőssé, az már azonban inkább, hogy a világ konténerhajói jobban leterheltek, mint a kiugró forgalmat hozó pandémia idején. A kereslet a nagyobb hajók iránt erősebb, ami alatt az értendő, hogy a legalább 12,5 ezer TEU kapacitású hajók telnek meg a leghamarabb konténerekkel.
A tanácsadó cég vizsgálatai szerint ezeken egy hajszálat sem lehet leejteni a konténerekkel telezsúfolt fedélzeten. Ráadásul egy pillanatot sem töltenek tétlenül. Amint ki- és berakodták a szállítmányukat, már indulnak újabb útjukra.
Ráadásul mindez olyan körülmények között történik, amikor a világ konténerhajó-flottája gyarapodott. Nem is kevéssel, 30 százalékkal, 23,7 millió TEU-ról 30,6 millió TEU-ra nőtt a teljes áruszállítási kapacitás. Más szóval a szállítási képességek jelentős bővülése ellenére sem rostokol a hajók egy része a kikötőkben.
És az Alphaliner adatai szerint még ez sem minden. Az is kiderült a számokból, hogy a fuvarozó vállalatok elhalasztják a nem sürgős karbantartásokat és javításokat. Hajóiknak tonnában mérve 3,5 százaléka került dokkba 2024-ben, ami elmarad a 2021-es 3,7 százaléktól és a 2022-es 5,1 százaléktól.
Mindez arra utal, hogy a kereskedőknek és szállítmányozó partnereiknek külön figyelmet kell fordítaniuk megrendeléseik feladására. Időben kell lépniük, ha azt akarják, hogy konténereiknek jusson hely a hajókon.